Hee Ho!

Wissel hier uw muzikale bijdrages uit doormiddel van een privéswap
Krautsurfer
Meganerd

Re: Hee Ho!

Bericht door Krautsurfer » 11 mei 2021, 21:45

iKer schreef:
11 mei 2021, 12:04
Dit nummer ken ik. Was in de jaren negentig echt een undergroundhit. Vet dit weer te horen, wist niet dat het al zo oud was!
Ik heb ‘t pas dit jaar voor het eerst gehoord. Ik ben meestal niet zo up to deet.
"But hearing this absolutely brilliant record, in particular Halleluhwah, which lasts an entire side, reminds me of what we were trying to do with PiL."

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 22 mei 2021, 15:20

Krautsurfer schreef:
11 mei 2021, 11:06
En dan nummer twaalf, hetgeen volgens mij zo goed zou aansluiten op elf:

Link

Een aarzelend drumgeluid en er wordt zowaar een eerste beat gedropt. Dit nummer doet me denken aan Pyrolator die ik voor jou op de swap had gezet. Is het Duits en komt het uit het begin van de jaren '80? Dit smaakt naar meer.
Tegengekomen op een dubbelaar die ik vorig jaar had aangeschaft, Alternative African Reality.
[MONRHEA] + Ejuku, titel is: 122.2.22.22
Allemaal erg intrigerend.
Zo ook de gebruikte klanken en structuur. Het doet inderdaad aan Pyrolator denken. Maar het is niet uit de jaren '80 (maar van 2019 en daarmee het modernste nummer op de swap) en komt niet uit Duitsland.
Hier meer info.
Ik kan de plaat zeer aanraden, voor de wat avontuurlijkere armchair traveller.
Dit is de volgende plaat die ik moet checken. Ik krijg het er maar druk mee! :protest:
Do I look Puerto Rican to you?

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 22 mei 2021, 15:22

Krautsurfer schreef:
11 mei 2021, 11:25
Nummer dertien!

Toen ik die African Alternative Reality bestelde, zaten er tot mijn verrassing nog twee platen bij.
Een sampler met gruwelijke rap (die ik misschien ooit nog 's een kans ga geven als ik me echt veel te goed vol) en een plaat van Tasjiil Moujahed. Iemand die pendelt tussen Berlijn en Beiroet, en dat kun je erg goed horen. Dit soort kruisbestuivingen, daar ben ik dol op.
Uit 2016.
Net als bij 12 hebben we een match gevonden. Ik denk dat we elkaar hier qua muzikale smaak volledig de hand kunnen schudden. Een nieuw hoogtepunt. Het is een kwalitatief uitermate hoogstaande plaat aan het worden. :yes: We horen gepiep, dreigende geluiden, ruis en een mannenstem die iets zegt in het Duits. Meer heeft een geniaal nummer niet nodig.
Ik sluit me hier bij aan. :up:

Helaas geen youtube kunnen vinden maar wel de bandcamp.

Dit is ook een voortzetting van het niet-Westerse thema dat in de swap zit sinds OOIOO, die wel westers klinken, maar ook weer niet, en het zeker niet zijn. Met uitzondering van de Eastly-Toop track, maar die klinkt dan weer heel erg Oosters, dus hoppa.
Ga ik luisteren. Morgen heb ik tijd! Kan ik meteen die bestelling plaatsen op Bandcamp. :up:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 22 mei 2021, 15:27

Krautsurfer schreef:
11 mei 2021, 12:50
En dan nu het laatste nummer:
16!
:bounce:
ook dit nummer heeft op allerlei plekken gestaan, maar het werkte toch het best als laatste nummer. Mocht je de cd toevallig op repeat hebben, dan sluit de nummer 1, Yello, Black and Rectangular, wonderwel goed aan, en kan je in één moeite weer door.

Gitaarmuziek, ja, maar niet zoals je het gewend bent:
Het is Glenn Branca, een artiest uit de New Yorkse No-Wave scene, net als Swans en Sonic Youth. (Ranaldo van Sonic Youth heeft nog een tijdje met Branca gespeeld) Deze man had een heel gitaarorkest, met speciaal gestemde gitaren, zodat ze makkelijk te spelen waren zonder allerlei vingerbrekende akkoorden. Het pakt erg effectief uit.

Link

Dit nummer gaat verder waar Gerry was gebleven, en geeft er een euforische draai aan.
Uit 1980!
Van z'n debuut-ep. Ik heb 'm van de Soul jazz New York Noise compilaties. Branca's debuutalbum, The Ascension, is ook zeer de moeite waard.

Tsjah.
Dat was dus de swap. Het heeft lang, lang geduurd, en ik heb tot je bespreking gedacht dat het misschien toch een verzameling los zand was zonder samenhang. Om eerlijk te zijn was dat ook lang het geval. Die nummers komen overal vandaan, sommige kende ik nog maar net en andere juist heel lang, (Dat His name Is Alive nummer ken ik echt al sinds 1990) en de vraag is of dat dan ook werkt voor iemand voor wie al die nummers net nieuw zijn.

Maar het werkte, en daar ben ik blij om.
Heel erg bedankt voor je positieve bespreking. Heb 't met veel plezier gelezen!
:up:

Oh ja, het hoesje:
Afbeelding
Aansluitend op het thema Gung Ho:
Een plaat uit Bill Sienkiewicz' Elektra.
Aanrader, die strip.
Afbeelding
The Ascension ken ik. Is verkrijgbaar op cd, maar onbetaalbaar. Nu heb ik besloten de cd te kopen van mijn vakantiegeld (net als Super ae, maar dat staat los van deze swap).

Number9
Forumgod

Bericht door Number9 » 22 mei 2021, 15:51

Wat een ambachtelijke arbeid, en prachtige recensies en toelichtingen. :up: Bijzonder benieuwd naar de swap.
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 22 mei 2021, 22:58

gung ho schreef:
22 mei 2021, 15:27
The Ascension ken ik. Is verkrijgbaar op cd, maar onbetaalbaar. Nu heb ik besloten de cd te kopen van mijn vakantiegeld (net als Super ae, maar dat staat los van deze swap).
Valt wel mee toch? Zag ‘m op discogs tussen de 25 en 60 euro staan. 60 is teveel, maar 25 is te doen
"But hearing this absolutely brilliant record, in particular Halleluhwah, which lasts an entire side, reminds me of what we were trying to do with PiL."

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 23 mei 2021, 07:57

Krautsurfer schreef:
22 mei 2021, 22:58
gung ho schreef:
22 mei 2021, 15:27
Valt wel mee toch? Zag ‘m op discogs tussen de 25 en 60 euro staan. 60 is teveel, maar 25 is te doen
Met verzendkosten erbij is dat tussen de 30 en 35 euro. Dat vind ik veel geld voor één cd. Ik doe dat soort uitgaven niet vaak.

Deze twee platen mogen echter niet ontbreken in mijn collectie(tje).

Plaats reactie