Hee Ho!

Wissel hier uw muzikale bijdrages uit doormiddel van een privéswap
gung ho
Knuffelnerd

Re: Hee Ho!

Bericht door gung ho » 31 jan 2021, 22:00

Krautsurfer schreef:
20 jan 2021, 17:20
gung ho schreef:
20 jan 2021, 15:41
Krautsurfer schreef:
20 jan 2021, 13:17
Zou een wat ingetogener To Rocococo Rot track kunnen zijn.
Ga ik luisteren!
Luister dan Veicolo, da's toch wel hun prettigste album (van de paar albums die ik ken)
Inderdaad een prettig album. :yes:
I am the manager of this hotel.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 apr 2021, 07:34

Krautie! Hij is binnen en staat nu op! :bounce:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 apr 2021, 07:35

De overgang tussen 2 en 3 is next level samenstellen. :clap:

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 21 apr 2021, 08:09

gung ho schreef:
21 apr 2021, 07:34
Krautie! Hij is binnen en staat nu op! :bounce:
:up:
Verrassing!

Heb 'm vrijdag op de bus gedaan.
"But hearing this absolutely brilliant record, in particular Halleluhwah, which lasts an entire side, reminds me of what we were trying to do with PiL."

Rainy Day Woman
Knuffelnerd

Bericht door Rainy Day Woman » 21 apr 2021, 08:32

:love:
We're all just walking each other home.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 21 apr 2021, 17:34

Eerste reactie: verrassend, eclectisch, uitdagend.

En ik ken geen enkel nummer! Wel enkele artiesten.

Eerst een paar keer luisteren en dan volgt een volledige bespreking.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 23 apr 2021, 19:29

gung ho schreef:
21 apr 2021, 17:34
Eerste reactie: verrassend, eclectisch, uitdagend.

En ik ken geen enkel nummer! Wel enkele artiesten.

Eerst een paar keer luisteren en dan volgt een volledige bespreking.
Oef, da’s een opluchting. Was een beetje bang dat je er al wat van had.
"But hearing this absolutely brilliant record, in particular Halleluhwah, which lasts an entire side, reminds me of what we were trying to do with PiL."

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 09 mei 2021, 08:29

Goed, daar gaan we. Eerst het zakelijke gedeelte. 16 nummers, 73 minuten en 12 seconden.

Krautsurfer heeft artiest en titel op het (prachtig uitgevoerde) hoesje gezet, maar mag later zelf tekst en uitleg komen geven. Ik beperk me tot mijn mening over de aparte nummers. Al doe ik daarmee het geheel tekort, want het is overduidelijk dat er één lange spanningsboog zit in deze verzameling.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 09 mei 2021, 08:50

1. We beginnen meteen met één van de herkenbare thema's van deze verzamelaar. Er wordt bijzonder weinig gezongen op deze plaat, en als er stemmen te horen zijn, praten ze vaak over de muziek heen. Dat gebeurt hier, we horen een mevrouw en haar psychiater praten. De mevrouw ziet beelden en vraagt zich af of ze gek aan het worden is. Ze wordt gerustgesteld, ze is niet gek, maar ziet dit plaatje. En dat allemaal over een gezellig deuntje.

Afbeelding

Het is een beetje gokken naar de bedoeling van Krautsurfer. Wil hij hiermee zeggen dat deze plaat een safe-space is? Wil hij me geruststellen? Onmogelijk te zeggen uit welk jaar het nummer komt.

2. :bounce: Een Gung ho-nummer! Een kloek drumbeatje, een discogitaartje en het eerste nummer met aanstekelijke propulsie (een tweede thema). Ik weet welke band het is, heb hun platen geprobeerd, maar in hun geheel duren de albums me te lang. Dit nummer is echter geniaal! Vooral omdat de zwaar vervormde stem emotie over weet te brengen. Daar houd ik van. Het outtro leent zich uitstekend voor nummer 3. Zo goed gedaan dit.

3. Meer propulsie! :bounce: Dit klinkt als iets wat op die New York Underground cd's staat. Met meer dan een hint ESG. De stem van de vrouw uit dit nummer lijkt op de stem van de vrouw uit nummer 1. Toeval? Heerlijk nummer. IJzersterk begin. Er wordt niet gezongen in dit nummer. Er wordt gesproken en gescandeerd boven een onweerstaanbaar ritme en aan het einde een tikje noise.

4. Meer ritme, maar dit keer uit een synthesizer. Moeilijk te categoriseren. Door de bas denk ik aan jazz, maar wat kan het bommen? Het is een behoorlijk experimenteel mopje muziek. Je durft wel Kraut. En dat als nummer 4. :clap:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 09 mei 2021, 09:27

5. Wat lichtere tonen. We hebben tijdelijk afscheid genomen van bands met gitaren en bevinden ons nu op ijlere hoogten waar ritme geen rol meer speelt. Net als 4 is dit een relatief kort nummer. De robuuste sfeer uit de eerste paar nummers is vervangen door vagere klanken. Waar leidt dit toe?

6. :lol: Naar een referentie naar mijn swap. Dezelfde vogelgeluiden als Günter Schickert. Waar zijn vogelgeluiden overgaan in gitaargetokkel wordt hier een steen in een rivier gegooid. Verschil moet er zijn. ;) We blijven in de bovenste regionen, daar waar aardse zaken er niet toe doen, en zijn aanbeland bij de Radiophonic Workshop. Klinkt als vroege synthesizermuziek. Met ruim 8 minuten een ankerpunt op de cd. Maar dan wel een ankerpunt dat vervliegt als je er iets aan vast probeert te leggen. Jouw manier van samenstellen is net iets anders dan die van mij. Ik had op nummer 7 een nummer van 8 minuten, maar dat was een beuknummer. Jij durft duidelijker keuzes te maken. Kijken of je er nog een rustig nummer achteraan gooit.

7. Nee. Gitaargeluiden, maar dan als samenballing van eerdere nummers. Een stem die spreekt (volstrekt onduidelijk wat er gezegd wordt), synthesizergeluiden, geen ritme. Opnieuw een gewaagde keuze, want behoorlijk experimenteel. Ik voel me uitgedaagd en dat voelt goed.

8. We gaan verder met het experiment, keren langzaam aan terug naar aarde met een heldere vrouwenstem die zingt. Op de achtergrond horen we schurende geluiden die een soort van tempo aangeven. Alsof die vrouw midden in een staalfabriek staat, met de spotlight erop. En dan, na 2 en een halve minuut, plotseling een gitaar die het nummer ruw onderbreekt. Als coda krijgen we de stem van de vrouw in een loop. Wat een bijzonder nummer. :worship:

9. Het lijkt me uitermate moeilijk om dit nummer op te volgen en Kraut neemt de enig verstandige beslissing door gas terug te nemen. Ik ken het deuntje. Is het Air? Het doet me zo ergens aan denken, maar ik kom er niet op. Violen, stemmig. Dit doet me denken aan je eerste swap. Daar stonden meer van dit soort nummers op en dat is de reden dat ik met mijn swap wat meer op zoek ben gegaan naar dit soort nummers. Mooi die U-turn die je hebt genomen. Fraai nummer overigens.

10. We zijn terug bij de vogeltjes. Al klinken deze iets minder natuurlijk en wat meer computerachtig. Deze vogels kondigen dan ook het begin aan van een veilige terugkeer op aarde. We zijn weer in de vertrouwde omgeving van de propulsie. Het is volstrekt onverstaanbaar wat die gasten zeggen (al brengt de titel van het nummer uitkomst). Qua lengte is dit nummer het tweede ankerpunt op de cd. Ruim 7 minuten onvervalste Kraut.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 09 mei 2021, 10:00

11. Het vorige nummer was een dwaalspoor. Opnieuw een uitdagend nummer. Geen ritme, geen melodie, klanken van een synthesizer, een mannenstem, een vervormde fluit. Ik zou zeggen dat dit het meest far-out is dat Boards of Canada heeft aangedurfd. Heel in de verte doet het me ook denken aan artiesten als Jon Hassell en Rapoon die ik in de kast heb staan. Wat dacht je? Ik heb die ho een makkelijk nummer cadeau gedaan, ik zet hem weer aan het werk? Mooi nummer.

12. Een aarzelend drumgeluid en er wordt zowaar een eerste beat gedropt. Dit nummer doet me denken aan Pyrolator die ik voor jou op de swap had gezet. Is het Duits en komt het uit het begin van de jaren '80? Dit smaakt naar meer.

13. Net als bij 12 hebben we een match gevonden. Ik denk dat we elkaar hier qua muzikale smaak volledig de hand kunnen schudden. Een nieuw hoogtepunt. Het is een kwalitatief uitermate hoogstaande plaat aan het worden. :yes: We horen gepiep, dreigende geluiden, ruis en een mannenstem die iets zegt in het Duits. Meer heeft een geniaal nummer niet nodig.

14. Begint waar 12 en 13 eindigen, maar neemt dan een richting waarmee we terugkeren naar de disco uit het begin. :bounce: Ik ben heel benieuwd uit welk jaar dit komt. De beat is redelijk snel, dus heel vroeg zal het niet zijn. Mooi, die ingeblikte oosterse toon. Klinkt soms beter, en in dit geval warmer, dan het daadwerkelijke instrument. :oops: Werkt nog toe naar een hoogtepunt ook! Jammer van de fade-out.

15. De beat goes on. We zetten een stevige mars in en zijn volledig terug bij het ritme. Als die man zegt (hij zingt niet): 'they called us...' doet het nummer me gek genoeg aan House of the rising sun denken van The Animals. Op de achtergrond tokkelt een gitaartje mee. Er zit heel weinig gitaar in deze swap bedenk ik me nu. Hoever zijn we nu afgedreven van mainstream muziek vraag ik me af? Heb ik iets gehoord dat leek op een liedje met een couplet en een refrein? Neen.

16. De afsluiter. Dan toch nog een minuutje of 7 onvervalste gitaarmuziek. De muziek van de eerste minuten schept verwachtingen. We bouwen toe naar een hoogtepunt. Komt de bevrijding in de vorm van drum? Jazeker mensen! Aan het einde van dit staggering work of art dat Kraut heeft gecompileerd komt hij op de proppen met een uitermate voel-goed-nummer. Ik word er zowaar emotioneel van.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 09 mei 2021, 10:04

Kraut. Vriend.

Ontzettend bedankt voor de prachtige swap. Het is een plaat die één geheel is, er staat geen enkel zwak nummer op en ik voel me uitgedaagd als muziekliefhebber. Ik geef hem een mooie plek in de kast.

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 09 mei 2021, 10:49

Kan er ook een download komen?
Je beschrijving maakt nieuwsgierig.
'Elke nieuwe dag Rutte zijn er drie teveel' -iKer, 2021

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 09 mei 2021, 16:41

Bedankt voor de uiterst positieve beschrijving Gung Ho!
Het is een pak van m’n hart. Ik kreeg ‘m maar niet rond die swap, en het heeft veel te lang geduurd. Ik had een paar nummers die ik er vanaf het begin op wilde hebben en waar ik de swap omheen zou bouwen. Dat was dat nummer van Black Devil Disco Club, en dat van Gerry and the Holograms. Daar zat vrij snel een harde kern van zo’n veertig minuten omheen, maar ik kreeg de rest maar niet rond.
Ik heb er toen masr wat ouwe favorieten bijgedaan, en wat speurwerk op youtube, dat uiteindelijk het een en ander opleverde.
Affijn. Een mix van gouwe ouwes, vrij recente ontdekkingen in een richting die voor mij niet zo voor de hand liggend was, hetgeen het ook voor mij tot een uitdaging maakte.
Ik heb nu geen tijd om er per nummer dieper op in te gaan, maar morgen is het weer een werkdag, dus dan moet het lukken.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 09 mei 2021, 18:05

Krautsurfer schreef:
09 mei 2021, 16:41
Bedankt voor de uiterst positieve beschrijving Gung Ho!
Het is een pak van m’n hart. Ik kreeg ‘m maar niet rond die swap, en het heeft veel te lang geduurd. Ik had een paar nummers die ik er vanaf het begin op wilde hebben en waar ik de swap omheen zou bouwen. Dat was dat nummer van Black Devil Disco Club, en dat van Gerry and the Holograms. Daar zat vrij snel een harde kern van zo’n veertig minuten omheen, maar ik kreeg de rest maar niet rond.
Ik heb er toen masr wat ouwe favorieten bijgedaan, en wat speurwerk op youtube, dat uiteindelijk het een en ander opleverde.
Affijn. Een mix van gouwe ouwes, vrij recente ontdekkingen in een richting die voor mij niet zo voor de hand liggend was, hetgeen het ook voor mij tot een uitdaging maakte.
Ik heb nu geen tijd om er per nummer dieper op in te gaan, maar morgen is het weer een werkdag, dus dan moet het lukken.
Toevallig ken ik Gerry and the holograms van het geniale nummer Gerry and the holograms. Staat op de Close to the noise floor complilatie en is daar één van de hoogtepunten.

Doe maar rustig aan. Tijdens werkuren is prima. :up:

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 09 mei 2021, 18:11

gung ho schreef:
09 mei 2021, 18:05
Toevallig ken ik Gerry and the holograms van het geniale nummer Gerry and the holograms. Staat op de Close to the noise floor complilatie en is daar één van de hoogtepunten.
Dat nummer ken ik weer van de ‘So Low’ compilatie.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 10 mei 2021, 09:21

Nummer 1:
Yellow, Black and Rectangular van Negativland.
(Een band die z'n naam ontleende aan een van de beste NEU!-tracks)
Zoals Ho al schreef bevat dit nummer een dialoog tussen een mevrouw die overal rare geel-zwarte rechthoeken met wiggen d'r in zit, en daar tamelijk overstuur van is. Gelukkig kan Dr. Black haar geruststellen, er is niets om je zorgen over te maken, het zijn stickers om fall-out bunkers mee aan te duiden. Hoe ironisch.
Dit pareltje komt van het doorbreek-album Escape from Noise uit '87.
Als je het nu hoort neem je het makkelijk voor granted, maar die dialoog is op tamelijk geniale wijze geknipt uit een paar zinnen, en met een schaartje, tape en plakband moet dat een hels karwei zijn geweest in 1987. Respect dus.
Verder is het achtergrondmuziekje op heerlijke wijze irritant, en een gezellige inleiding tot de swap:

Link

Negativland is nog berucht geworden met hun volgende single, genaamd U2. Uitgebracht in een tijd dat iedereen vol verwachting op de nieuwe U2 zat te wachten, hetgeen een enorme rechtszaak tegen Negativland tot gevolg had.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 10 mei 2021, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

MarkS
Forumspammer
Forumspammer
Contacteer:

Bericht door MarkS » 10 mei 2021, 09:33

Krautsurfer schreef:
10 mei 2021, 09:21
Nummer 1:
Yellow, Black and Rectangular van Negativland.
(Een band die z'n naam ontleende aan een van de beste NEU!-tracks)
Zoals Ho al schreef bevat dit nummer een dialoog tussen een mevrouw die overal rare geel-zwarte rechthoeken met wiggen d'r in zit, en daar tamelijk overstuur van is. Gelukkig kan dr' Black haar geruststellen, er is niets om je zorgen over te maken, het zijn stickers om fall-out bunkers mee aan te duiden. Hoe ironisch.
Dit pareltje komt van het doorbreek-album Escape from Noise uit '87.
Als je het nu hoort neem je het makkelijk voor granted, maar die dialoog is op tamelijk geniale wijze geknipt uit een paar zinnen, en met een schaartje, tape en plakband moet dat een hels karwei zijn geweest in 1987. Respect dus.
Verder is het achtergrondmuziekje op heerlijke wijze irritant, en een gezellige inleiding tot de swap:

Link

Negativland is nog berucht geworden met hun volgende single, genaamd U2. Uitgebracht in een tijd dat iedereen vol verwachting op de nieuwe U2 zat te wachten, hetgeen een enorme rechtszaak tegen Negativland tot gevolg had.
Waarom? Mag je je nummer niet U2 noemen of zo?
Nicht ärgern, nur wundern!

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 10 mei 2021, 09:34

Nummer 2:
<< H >> Friend van Black Devil Disco Club

Link

Franse Disco uit '78!
Dit is een plaat die ik een half jaartje geleden tegen het lijf liep via een Facebook groep over ongebruikelijke muziek. Ik heb 'm meteen gekocht.
Ik vond 't ook meteen één van de kernnummers van deze swap, aangezien ik het vermoeden had dat dit recht in je comfortzone zou moeten zitten. Het risico met dit soort nummers en dat soort vermoedens is dat het dan meestal wel heel gek moet lopen als je het nog niet kent. Welnu:
Je kende de band, maar blijkbaar heb ik toch het goede nummer d'r uitgepikt.
Ik geef toe: De hele plaat duurt wat lang, maar dit nummer is fantastisch.
Ik heb me de pleuris gewerkt om het einde van dit nummer zo naadloos mogelijk aan te laten sluiten op het volgende.
De las tussen dit nummer en het volgende op de cd zat op een onhandige plek, dus ik moet eerst de twee nummers aan elkaar lassen tot èèn track, om daarna met Itunes (hetgeen een uitermate kutprogramma is, maar ik werk er nu al vijftien jaar mee) het exact goede moment te vinden om te stoppen en zodoende naadloos over te gaan op dit onverwachte nummer:

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 10 mei 2021, 09:42

Nummer 3!
She Said Destroy van Interference!
:bounce:
Je reinste No Wave.

Link

Kwam 'm niet zo lang geleden tegen tijdens een youtube-rabbit hole.
Een soort mix tussen Talking Heads en Sonic Youth.
New York, 1982. Maar de plaat is pas uitgekomen in 2010. oorspronkelijk was ik van plan om meer No Wave nummers d'r op te zetten, en Teenage Jesus & The Jerks heeft heel lang op de longlist gestaan, samen met DNA, maar ik heb ze er toch maar afgelaten wegens dat je dat toch wel kent, of er geen zin meer in hebt, veertig jaar na dato.
Maar aangezien dit specifieke nummer erg lekker aansloot bij het vorige, plus relatief onbekend was, heb ik 'm d'r opgezet.
Dan nu over de band zelf:
Interference formed in 1981 around three key figures of New York’s downtown scene - David Linton, Anne Demaranis and Micheal Brown. DeMaranis had just parted ways with an early incarnation of Sonic Youth and co-curated the NoiseFest at White Columns Gallery with Thurston Moore. Linton had headed to NYC a few years earlier with then school/band mate Lee Renaldo. Michael Brown was studying for his PhD at NYU and had previously played bass with avant-garde multi-instrumentalist Rhys Chatham.
In 1982 they recorded an album at Radio City, engineered by Don Hunerberg (Blondie, Ramones, Sonic Youth) and with guest appearances by Elliot Sharp and Sue Hanel (Swans).
Originally slated for release on Josh Baer and Glenn Branca’s legendary Neutral Records, the record remained unreleased until 2010 when Brooklyn record label The Social Registry released the album in its entirety for the first time.
En om je de waarheid te zeggen:
Ik moet dat hele album nog 's luisteren. Van de twee, drie tracks die ik tegen kwam vond ik dit echter de beste.
Meer propulsie! :bounce: Dit klinkt als iets wat op die New York Underground cd's staat. Met meer dan een hint ESG. De stem van de vrouw uit dit nummer lijkt op de stem van de vrouw uit nummer 1. Toeval? Heerlijk nummer. IJzersterk begin. Er wordt niet gezongen in dit nummer. Er wordt gesproken en gescandeerd boven een onweerstaanbaar ritme en aan het einde een tikje noise.
Nee, was niet helemaal toeval. Ik vond de damesstem in dit nummer die meer slogans declameert dan dat ze zingt erg goed aansluiten bij het eerste nummer van negativland, en er zo wat meer cohesie tussen de nummers kwam.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 10 mei 2021, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 10 mei 2021, 09:53

Nummer vier:
3 Questions van Wayne Horvitz.

Link
4. Meer ritme, maar dit keer uit een synthesizer. Moeilijk te categoriseren. Door de bas denk ik aan jazz, maar wat kan het bommen? Het is een behoorlijk experimenteel mopje muziek. Je durft wel Kraut. En dat als nummer 4.
En correct!
Voor zover ik weet is Wayne Horvitz een Jazzman. Werkte samen met John Zorn. Speelde Keyboard in Naked City.
Ook uit New York.
Dit nummer komt uit '85, van de plaat Dinner at Eight, en is zo'n beetje het meest compromisloze nummer dat daar op staat. Ik vind dat percussieve keyboard geweldig klinken, en al die lagen noise die er omheen zitten plus de jazzy bas maken het af. Ik wou dat die hele plaat zo klonk. Wat mij betreft heeft-ie hier iets laten liggen dat nog steeds niet echt door iemand is opgepikt.

Na deze vier tamelijk ritmische nummers werd het tijd om gas terug te nemen, en daar ga ik straks meer over vertellen.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 10 mei 2021, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 10 mei 2021, 09:58

MarkS schreef:
10 mei 2021, 09:33
Waarom? Mag je je nummer niet U2 noemen of zo?
Nee, dat mocht blijkbaar niet.
De platenmaatschappij van U2 heeft een inval laten doen, en heeft alles van Negativland in beslag genomen.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 11 mei 2021, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

MarkS
Forumspammer
Forumspammer
Contacteer:

Bericht door MarkS » 10 mei 2021, 10:05

Wat een nazi's. Terwijl die kutband z'n naam ook gewoon gejat had.
Nicht ärgern, nur wundern!

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 10 mei 2021, 11:22

MarkS schreef:
10 mei 2021, 10:05
Als je nog net niet genoeg redenen had om U2 een kutband te vinden, dan zou dit wel eens kunnen helpen.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 10 mei 2021, 15:01

Nummer vijf!
Pearls, van Deuter.
Deuter is een Duitser, die begin '70's een paar mooie platen heeft gemaakt met veel wereldmuziekinvloeden. Later ging-ie bij de Bhagwan, en begon New Age te maken.

Link

Ik heb geen idee op welke plaat van 'm dit staat (in ieder geval niet op de eerste twee, die ik nog steeds eens goed moet uitchecken) maar ik heb 'm van Deutsche Elektronische Musik deel drie.
Dit heeft ongeveer hetzelfde tempo als het vorige nummer, sluit dus goed aan, maar is een stuk, nu ja, zweveriger, en het neemt ons mee naar de letterlijke duik in het onderbewustzijn van de volgende track:

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 10 mei 2021, 15:22

Nummer 6!

Popol Vuh - Ich Mache Eine Spiegel Dream pt. 4.

Link

En via de vogels van je swap wordt het allemaal wat rustiger, en nemen we die letterlijke duik in de diepte van het onderbewustzijn.
Dit prachtige stukje muziek uit Duitsland, 1970 staat op Popol Vuh's debuut LP, genaamd Affenstunde. Het apenuur, het moment waarop de mens 'mens' werd.
Grote concepten werden niet geschuwd. Het helpt dan als je over zo'n beetje de eerste Moog in Europa, een gedegen studie in compositie, piano en dirigeren, en een stelletje bongo's beschikt.
Afbeelding
Popol Vuh's Florian Fricke heeft na de eerste paar Popol Vuh albums besloten de electronica vaarwel te zeggen, en heeft die Moog aan Klaus Schulze gegeven. (Een artiest die iedereen die zich interesseert voor oude electronische muziek zou moeten kennen.) Daarna werden zijn albums akoestisch, en de eerste paar daarvan zijn nog steeds erg goed. Daarna glijdt ook Florian af richting gladde niksige New Age.
Maar voor die tijd werkte hij veel samen met Werner Herzog, en hij maakte de soundtracks voor: Nosferatu: Phantom der Nacht, Aguirre: the Wrath of God, en Heart of Glass.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 11 mei 2021, 17:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 10 mei 2021, 15:40

Nummer 7:

Link

Aansluitend op het introspectieve stuk van Popol Vuh vond ik dit nummer, dat ik ooit heb gekocht bij de merchstand van Broadcast na een optreden in Rotown.
Het is te vinden op de eerste van twee ep's onder de naam microtronics, die vol staan met korte schetsen. Uit 2003. Een beetje zoals de interludes die je kunt vinden op Boards of Canada albums.
Ik vind Broadcast een geweldige band, en ben blij dat ik ze live heb gezien. Eeuwig zonde dat de zangeres voortijdig is overleden aan de vogelgriep. Het zou me erg verbazen als je ze niet kende. Ik heb ze toch op de swap gezet omdat (vermoed ik) die microtronics ep's net wat minder bekend zijn, en over het algemeen niet echt lekker wegluisteren.
Maar als je zo'n nummer als dit uit die context haalt en het een nieuwe geeft, kan het goed uitpakken.
Het ligt mooi in het verlengde van Popol Vuh, maar net wat onrustiger. Alsof je wakker wordt uit een te diepe slaap.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 10 mei 2021, 16:01

Om vervolgens fris en fruitig te ontwaken met His Name Is Alive's E-Nicolle.
Nummer acht!
Het begint met verwarde gitaarklanken en tape-effecten, waardoor het (vond ik) goed aansloot bij het vorige nummer.

Link

Een bandje op het 4AD label, uit 1990. Ik ken de plaat waar dit vanaf komt al heel erg lang, en heb me altijd verbaasd over de ingetogen heftigheid van met name dit nummer. Hoewel die hele plaat goed is. Een fraai staaltje van wat je met een homestudio kan doen.
Dit klinkt alsof er op gezellige wijze een stapel cello's wordt doorgezaagd door iemand die er echt zin in heeft. Als bodempje voor de prachtige heldere stem van de zangeres.
Dan inderdaad nog zo'n dreampop/shoegaze gitaar erbij en nog wat tape-effecten, en dan heb je me wel. Uit de tijd dat This Mortal Coil en Dead Can Dance nieuwe ontdekkingen van me waren.

Blij dat het je ook bevalt. :up:

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 10 mei 2021, 16:18

Dat vorige nummer heeft ook een wat positievere richting dan de twee nummers daarvoor, en da's een trend die ik voortzet met het volgende nummer, Logon Rock Witch. van Alarm Will Sound. Uit 2005. Nummer negen!

Link

En Alarm Will Sound heeft een album gemaakt met akoestische versies van Aphex Twin nummers, en ik vermoed dat je het originele nummer kent, en dat het daarom zo bekend klinkt. Maar dan net iets anders.

Link

Ondanks de wat melige geluiden (dat fluitje en die mondharp) is de melodie een beetje melancholisch, maar niet te, en dus een mooie opmars naar het volgende (en laatste) nummer van deze spanningsboog.

Number9
Forumgod

Bericht door Number9 » 10 mei 2021, 16:23

Krautsurfer schreef:
10 mei 2021, 16:18
Dat vorige nummer heeft ook een wat positievere richting dan de twee nummers daarvoor, en da's een trend die ik voortzet met het volgende nummer, Logon Rock Witch. van Alarm Will Sound. Uit 2005. Nummer negen!
[...]
Ja?
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 10 mei 2021, 16:33

Nummer tien!
Biesjoetoeloe!
Voor mij eigenlijk het meest down-to-earth nummer dat op de swap staat, maar dat mag best.
Toch gebeurt er een hoop. Electronische vogels, maniakale drums en onvervalste haast onverstaanbare Japanse dameszang.
Ik wilde ook de propulsie (zoals je het noemde) weer even terugbrengen, zo over de helft van de swap. Hoewel, even.. dit nummer duurt vrij lang, dus de terukeer van de beat krijgt hier volop de ruimte.

De drumster Yoshimi P-We heeft ook bij Boredoms gedrumd, en dat verklaart de Krautinvalshoek, die je ook perfect terug kan vinden op Boredom's Vision Creation Newsun uit hetzelfde jaar. Maar die plaat kende je al. :up: Tering wat een dijk van een plaat is me dat.
OOIOO. Be Sure To loop dus. Niemand weet waarom, maar waarschijnlijk vonden ze het cool klinken, en ik vind dat eigenlijk ook wel. :up:

Link

Uit het gezegende jaar 1999, maar toen luisterde ik nog naar heel andere dingen.

Het einde van dit nummer neemt weer net een wat andere richting die ik probeer voort te zetten met het begin van de nieuwe spanningsboog.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 10 mei 2021, 21:16, 4 keer totaal gewijzigd.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 10 mei 2021, 16:42

Number9 schreef:
10 mei 2021, 16:23
Krautsurfer schreef:
[...]
Ja?
Ja.
:yes:

David
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door David » 10 mei 2021, 17:22

Wat een kutswap :lol:

Maar ach. Gung Ho is er blij mee. En je hebt met het bespreken van deze meuk tenminste wel weer in de baas zijn tijd kunnen Krautsurferen. En dat is ook wat waard :up:
Onze Max über alles!

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 10 mei 2021, 18:16

Tot zo ver de bijdrage van de man in de straat.
Terug naar de studio!

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 10 mei 2021, 19:30

Ik was de betekenis van de ondertitel van het forum vergeten, maar met de terugkomst van Koekblik/David, is het weer helemaal helder!

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 10 mei 2021, 19:32

Krautsurfer schreef:
10 mei 2021, 09:34

Ik heb me de pleuris gewerkt om het einde van dit nummer zo naadloos mogelijk aan te laten sluiten op het volgende.
De las tussen dit nummer en het volgende op de cd zat op een onhandige plek, dus ik moet eerst de twee nummers aan elkaar lassen tot èèn track, om daarna met Itunes (hetgeen een uitermate kutprogramma is, maar ik werk er nu al vijftien jaar mee) het exact goede moment te vinden om te stoppen en zodoende naadloos over te gaan op dit onverwachte nummer:
Je hebt het gelezen. Het eindresultaat van dit harde werk viel bij de eerste beluistering op.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 10 mei 2021, 19:50

Krautsurfer schreef:
10 mei 2021, 15:40
Nummer 7:

Link

Aansluitend op het introspectieve stuk van Popol Vuh vond ik dit nummer, dat ik ooit heb gekocht bij de merchstand van Broadcast na een optreden in Rotown.
Het is te vinden op de eerste van twee ep's onder de naam microtronics, die vol staan met korte schetsen. Uit 2003. Een beetje zoals de interludes die je kunt vinden op Boards of Canada albums.
Ik vind Broadcast een geweldige band, en ben blij dat ik ze live heb gezien. Eeuwig zonde dat de zangeres voortijdig is overleden aan de vogelgriep. Het zou me erg verbazen als je ze niet kende. Ik heb ze toch op de swap gezet omdat (vermoed ik) die microtronics ep's net wat minder bekend zijn, en over het algemeen niet echt lekker wegluisteren.
Maar als je zo'n nummer als dit uit die context haalt en het een nieuwe geeft, kan het goed uitpakken.
Het ligt mooi in het verlengde van Popol Vuh, maar net wat onrustiger. Alsof je wakker wordt uit een te diepe slaap.
Dit had ik nooit herkend als Broadcast en ben het met je eens dat het een geweldige band was.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 10 mei 2021, 19:51

Krautsurfer schreef:
10 mei 2021, 16:01
Om vervolgens fris en fruitig te ontwaken met His Name Is Alive's E-Nicolle.
Nummer acht!
Het begint met verwarde gitaarklanken en tape-effecten, waardoor het (vond ik) goed aansloot bij het vorige nummer.

Link

Een bandje op het 4AD label, uit 1990. Ik ken de plaat waar dit vanaf komt al heel erg lang, en heb me altijd verbaasd over de ingetogen heftigheid van met name dit nummer. Hoewel die hele plaat goed is. Een fraai staaltje van wat je met een homestudio kan doen.
Dit klinkt alsof er op gezellige wijze een stapel cello's wordt doorgezaagd door iemand die er echt zin in heeft. Als bodempje voor de prachtige heldere stem van de zangeres.
Dan inderdaad nog zo'n dreampop/shoegaze gitaar erbij en nog wat tape-effecten, en dan heb je me wel. Uit de tijd dat This Mortal Coil en Dead Can Dance nieuwe ontdekkingen van me waren.

Blij dat het je ook bevalt. :up:
4AD. :eek: 1990. :eek: Ik ga de hele plaat luisteren. :bounce:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 10 mei 2021, 19:53

Krautsurfer schreef:

Link

En Alarm Will Sound heeft een album gemaakt met akoestische versies van Aphex Twin nummers, en ik vermoed dat je het originele nummer kent, en dat het daarom zo bekend klinkt. Maar dan net iets anders.

Link

Ondanks de wat melige geluiden (dat fluitje en die mondharp) is de melodie een beetje melancholisch, maar niet te, en dus een mooie opmars naar het volgende (en laatste) nummer van deze spanningsboog.
:clap: Ja, dat is het.

David
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door David » 10 mei 2021, 20:10

gung ho schreef:
10 mei 2021, 19:30
Ik was de betekenis van de ondertitel van het forum vergeten, maar met de terugkomst van Koekblik/David, is het weer helemaal helder!

Dus omdat ik (na het proberen te beluisteren van de youtube linkjes) tot de conclusie kom dat het voor 90 % meuk is en dat even eerlijk aangeef ben ik meteen een levenloze onbenul met kwalitatief ondermaats gelul? Het is die typische groenlinksgekke mentaliteit die weer de hoek om komt kijken. Eenieder die de zelfverklaarde briljante smaak en/of visie van de grote Ho niet deelt is meteen een onbenullige stumper. Of in Krauts bewoordingen: een man van de straat.
Ik neem het als een geuzennaam op.

Maar om even terug te komen op die werkelijk onnoemelijke kutswap van Krautsurfer, en jullie beider lofzang op die muzikale rommel: het doet me denken aan een oude scène van Koot en Bie waarin een interviewer een zogenaamde kenner interviewt over een kunstenaar waarop de geïnterviewde steeds herhaalt: : wat ie maakt is klote, maar hij zegt er wel eerruugg goeie dingen over.
In dit geval zou ik het willen aanpasssen in: wat julie draaien is klote, maar jullie zeggen er wel errug goeie dingen over.
Jullie kunnen van de grootste slappe drol nog een dure champagne maken in de megalomane zwelging van de zelfverklaarde goede smaak.

Maar ga er wel mee door want het is hilarisch om te lezen. :upup:
Onze Max über alles!

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 10 mei 2021, 20:15

David schreef:
10 mei 2021, 20:10

Maar om even terug te komen op die werkelijk onnoemelijke kutswap van Krautsurfer, en jullie beider lofzang op die muzikale rommel: het doet me denken aan een oude scène van Koot en Bie waarin een interviewer een zogenaamde kenner interviewt over een kunstenaar waarop de geïnterviewde steeds herhaalt: : wat ie maakt is klote, maar hij zegt er wel eerruugg goeie dingen over.
In dit geval zou ik het willen aanpasssen in: wat julie draaien is klote, maar jullie zeggen er wel errug goeie dingen over.
Jullie kunnen van de grootste slappe drol nog een dure champagne maken in de megalomane zwelging van de zelfverklaarde goede smaak.
Bedankt voor het compliment!

David
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door David » 10 mei 2021, 20:17

Het is op zichzelf inderdaad best een compliment waard als je van slappe stront dure champagne kunt maken.

Ik sla het glaasje zelf alleen wel even over. Maar dat is niet erg want die swap was toch al niet voor mij bedoeld dus waar bemoei ik me eigenlijk mee?
Onze Max über alles!

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 11 mei 2021, 10:45

Goed, dat was weer lachen.
Waar waren we ook alweer..
Oh ja:
Nummer elf!
Buried Dreams van Max Eastly en David Toop.

Link

Eigenlijk weer een stapje terug naar de tweede spanningsboog, zo na de happy Kraut van OOIOO. Er komen later nog beats, maar na de Japanse opfrissing wil ik toch nog even terug naar de wat introspectievere tracks voordat ik verder los ga.

Ik ken dit via DJ Hidden (een naam in het IDM, Drum & Bass circuit, en nog veel meer) toen-ie nog collega 3D artist van me was tijdens mijn eerste baantje in de gamesindustrie, ergens in '99 /'00. Dit nummer komt uit '94, en ik had tot gisteren toen ik het uitzocht voor deze bespreking geen idee dat ze al sinds '75 muziek maken. met Eno. (Die gast duikt ook echt overal op.)
Ik heb de swap diverse keren in de auto getest, en hoewel Vrouwe Krautsurfer deze swap afkeurt, is dit het nieuwe favoriete nummer van Krautsurfette, samen met dat nummer van Negativland. Krautsurfette houdt er soms onverwachte voorkeuren op na, hetgeen erg leuk is.

Maar goed. David Toop en max Eastly dus. DJ Hidden vertelde me dat dit een van eerste experimenten was met 'morphing sound'. Een digitale techniek die het net wat realistischer aanpakt dan de eerste de beste cross-fade tussen twee bronnen. Je krijgt dan iets nieuws dat er echt tussenin zit, in plaats van de twee bronnen tegelijkertijd.
Je kunt het goed horen in hoe naadloos de fluit en de Oosterse zang in elkaar lijken te veranderen.

Waarom dit nummer op deze plek?
Omdat het qua sfeer goed aansluit op het outro van het vorige nummer, en naadloos, naadloos zeg ik je, aansluit op het volgende nummer. Dit is de tweede overgang op deze swap (de eerste was de overgang tussen Black Devil Disco Club en Interference) waar ik zelf buitengewoon mee in mijn nopjes was.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 11 mei 2021, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 11 mei 2021, 11:06

En dan nummer twaalf, hetgeen volgens mij zo goed zou aansluiten op elf:

Link

Een aarzelend drumgeluid en er wordt zowaar een eerste beat gedropt. Dit nummer doet me denken aan Pyrolator die ik voor jou op de swap had gezet. Is het Duits en komt het uit het begin van de jaren '80? Dit smaakt naar meer.
Tegengekomen op een dubbelaar die ik vorig jaar had aangeschaft, Alternative African Reality.
[MONRHEA] + Ejuku, titel is: 122.2.22.22
Allemaal erg intrigerend.
Zo ook de gebruikte klanken en structuur. Het doet inderdaad aan Pyrolator denken. Maar het is niet uit de jaren '80 (maar van 2019 en daarmee het modernste nummer op de swap) en komt niet uit Duitsland.
Hier meer info.
Ik kan de plaat zeer aanraden, voor de wat avontuurlijkere armchair traveller.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 11 mei 2021, 11:25

Nummer dertien!

Toen ik die African Alternative Reality bestelde, zaten er tot mijn verrassing nog twee platen bij.
Een sampler met gruwelijke rap (die ik misschien ooit nog 's een kans ga geven als ik me echt veel te goed vol) en een plaat van Tasjiil Moujahed. Iemand die pendelt tussen Berlijn en Beiroet, en dat kun je erg goed horen. Dit soort kruisbestuivingen, daar ben ik dol op.
Uit 2016.
Net als bij 12 hebben we een match gevonden. Ik denk dat we elkaar hier qua muzikale smaak volledig de hand kunnen schudden. Een nieuw hoogtepunt. Het is een kwalitatief uitermate hoogstaande plaat aan het worden. :yes: We horen gepiep, dreigende geluiden, ruis en een mannenstem die iets zegt in het Duits. Meer heeft een geniaal nummer niet nodig.
Ik sluit me hier bij aan. :up:

Helaas geen youtube kunnen vinden maar wel de bandcamp.

Dit is ook een voortzetting van het niet-Westerse thema dat in de swap zit sinds OOIOO, die wel westers klinken, maar ook weer niet, en het zeker niet zijn. Met uitzondering van de Eastly-Toop track, maar die klinkt dan weer heel erg Oosters, dus hoppa.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 11 mei 2021, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 11 mei 2021, 11:59

Nummer veertien!
Charanjit Singh, met zijn Raga Bhairav.
Kwam ik een tijdje terug tegen toen ik wanhopig op zoek was naar interessante tracks voor deze swap. Het was ergens midden in de nacht, en toen ik het hoorde en las waar het vandaan kwam, wist ik dat het d'r op moet. En wel meteen.
Helaas is de cd nogal duur en ik heb dus de youtube geript..
:oops:

Link

En ik kom hier dus net achter: Ik kom tijdens het zoeken naar de youtube voor deze bespreking veel nummers van deze plaat tegen op andere snelheden. Dat betekent dat ik niet weet of deze versie, die op de swap staat, de correcte versie is. :lol: Waarschijnlijk niet. De risico's van swappen zo rond drie uur 's nachts..
Ooit kom ik die cd voor een schappelijke prijs tegen, en dan zal ik het weten.

De langzamere variant:

Link

Maar het zit dus als volgt:
Acid House begon in Bombay, in '82!
In the 21st century, Charanjit Singh gained attention for his 1982 release Synthesizing: Ten Ragas to a Disco Beat, an album originally intended as a fusion of electronic disco music with Indian classical ragas. Singh's use of both the TR-808 drum machine and TB-303 bass synthesizer has led some music journalists to suggest that it is perhaps the earliest example of acid house music; predating Phuture's seminal Chicago acid house record "Acid Tracks" (1987) by five years. Comparisons have also been made with the work of other electronic dance musicians who were inspired by acid house such as Ceephax, Phuture 303, and Aphex Twin.
Een moderne versie van een heel oude raga:
This piece, for example, is a serious raga that is supposed to be in devotion to Shiva, the God of Destruction. It is a masculine raga that evokes strong emotions in the listener that are supposed to wake him up to the power of Shiva and the eventual end of the world. It is considered the king of morning ragas and is supposed to be listened right when you begin your day in the morning so that you make the most use of the day and achieve all your goals, since time is limited and destruction is inevitable.
De plaat is herontdekt in 2002, en in 2010 opnieuw uitgebracht.
Kost dus een duit op Discogs, helaas.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 11 mei 2021, 16:50, 3 keer totaal gewijzigd.

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 11 mei 2021, 12:03

Krautsurfer schreef:
10 mei 2021, 11:22
MarkS schreef:
10 mei 2021, 10:05
Als je nog net niet genoeg redenen had om U2 een kutband te vinden, dan zou dit wel eens kunnen helpen.
En Boner die loopt te lobbyen bij politici om honger de wereld uit te helpen.
Terwijl U2 haar belastingen ontduikt via Nederland.

Doet het ook altijd goed in anti-U2 kringen.

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 11 mei 2021, 12:04

Krautsurfer schreef:
11 mei 2021, 11:59
Nummer veertien!
Charanjit Singh, met zijn Raga Bhairav.
Kwam ik een tijdje terug tegen toen ik wanhopig op zoek was naar interessante tracks voor deze swap. Het was ergens midden in de nacht, en toen ik het hoorde en las waar het vandaan kwam, wist ik dat het d'r op moet. En wel meteen.
Helaas is de cd nogal duur en ik heb dus de youtube geript..
:oops:

Link

En ik kom hier dus net achter: Ik kom tijdens het zoeken naar de youtube veel nummers van deze plaat tegen op veranderde snelheden. Dat betekent dat ik niet weet of deze versie, die op de swap staat, de correcte versie is. :lol: Waarschijnlijk niet. De risico's van swappen zo rond drie uur 's nachts..
Ooit kom ik die cd voor een schappelijke prijs tegen, en dan zal ik het weten.

De langzamere variant:

Link

Maar het zit dus als volgt:
Acid House begon in Bombay, in '82!
In the 21st century, Charanjit Singh gained attention for his 1982 release Synthesizing: Ten Ragas to a Disco Beat, an album originally intended as a fusion of electronic disco music with Indian classical ragas. Singh's use of both the TR-808 drum machine and TB-303 bass synthesizer has led some music journalists to suggest that it is perhaps the earliest example of acid house music; predating Phuture's seminal Chicago acid house record "Acid Tracks" (1987) by five years. Comparisons have also been made with the work of other electronic dance musicians who were inspired by acid house such as Ceephax, Phuture 303, and Aphex Twin.
Een moderne versie van een heel oude raga:
This piece, for example, is a serious raga that is supposed to be in devotion to Shiva, the God of Destruction. It is a masculine raga that evokes strong emotions in the listener that are supposed to wake him up to the power of Shiva and the eventual end of the world. It is considered the king of morning ragas and is supposed to be listened right when you begin your day in the morning so that you make the most use of the day and achieve all your goals, since time is limited and destruction is inevitable.
De plaat is herontdekt in 2002, en in 2010 opnieuw uitgebracht.
Kost een duit op Discogs, helaas.
Dit nummer ken ik. Was in de jaren negentig echt een undergroundhit. Vet dit weer te horen, wist niet dat het al zo oud was!

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 11 mei 2021, 12:23

Nummer vijftien!

Samen met nummer twee was dit een van de allereerste tracks van deze swap.
Er zijn er velen gekomen en gegaan (De longlist was een nummer of vijftig, in allerlei uitheemse volgordes) maar deze is altijd gebleven.
Is tijdje swapopener geweest. Nummer twee. Nummer drie. Enzovoorts. op een gegeven moment dacht ik dat-ie er dan maar af moest.
Maar nee.
Hij staat er op:

Link

Gerry & The Holograms met Increased Resistance.
De beat goes on. We zetten een stevige mars in en zijn volledig terug bij het ritme. Als die man zegt (hij zingt niet): 'they called us...' doet het nummer me gek genoeg aan House of the rising sun denken van The Animals. Op de achtergrond tokkelt een gitaartje mee. Er zit heel weinig gitaar in deze swap bedenk ik me nu. Hoever zijn we nu afgedreven van mainstream muziek vraag ik me af? Heb ik iets gehoord dat leek op een liedje met een couplet en een refrein? Neen.
Ik vind het bijna sneaky sfeertje in dit nummer echt geweldig. Ik houd van de met echo bewerkte drums, de geheimzinnige bas, het psychedelische gitaarwerk, de storingsgeluiden en de diepe stem. Uit 1979. En daarmee maar een jaar of drie verwijderd van de Indische Acid van hiervoor.

Hiermee komt ook een einde aan de niet-westerse afdeling van de swap, maar dankzij het dansbare ritme is het een goede aansluiting op het vorige nummer, en een voortzetting van de laatste spanningsboog die begon met het vorige nummer.
Well–documented as one of Frank Zappa’s favourite ever groups and instantly recognisable as the BLUEprint of 80’s Mancunian electro pop, the inflated alter–egos of Gerry & The Holograms (and their unrivalled brand of conceptual sarcastic synth pop) successfully remodelled, ridiculed and redefined plugged–in punk before hitting the self–destruct button and burying the evidence under a pile of hand–mutilated microgrooves for over 35 wet summers.

Having risen from the electronic embers of Manchester’s first genuine psychedelic band, via Vertigo commissioned prog and experimental theatre, then refined through the musical mind behind the most inspired vinyl moments of Martin Hannett, John Cooper Clarke and Jilted John – the onliest discography of the GATH anti–band remains unrivalled as the most idiosyncratic and enigmatic pivotal post–punk artefact from the first electronic entrenchment of pop.
Ik bedoel maar.
:drink:

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 11 mei 2021, 12:50

En dan nu het laatste nummer:
16!
ook dit nummer heeft op allerlei plekken gestaan, maar het werkte toch het best als laatste nummer. Mocht je de cd toevallig op repeat hebben, dan sluit de nummer 1, Yello, Black and Rectangular, wonderwel goed aan, en kan je in één moeite weer door.

Gitaarmuziek, ja, maar niet zoals je het gewend bent:
Het is Glenn Branca, een artiest uit de New Yorkse No-Wave scene, net als Swans en Sonic Youth. (Ranaldo van Sonic Youth heeft nog een tijdje met Branca gespeeld) Deze man had een heel gitaarorkest, met speciaal gestemde gitaren, zodat ze makkelijk te spelen waren zonder allerlei vingerbrekende akkoorden. Het pakt erg effectief uit.

Link

Dit nummer gaat verder waar Gerry was gebleven, en geeft er een euforische draai aan.
Uit 1980!
Van z'n debuut-ep. Ik heb 'm van de Soul jazz New York Noise compilaties. Branca's debuutalbum, The Ascension, is ook zeer de moeite waard.

Tsjah.
Dat was dus de swap. Het heeft lang, lang geduurd, en ik heb tot je bespreking gedacht dat het misschien toch een verzameling los zand was zonder samenhang. Om eerlijk te zijn was dat ook lang het geval. Die nummers komen overal vandaan, sommige kende ik nog maar net en andere juist heel lang, (Dat His name Is Alive nummer ken ik echt al sinds 1990) en de vraag is of dat dan ook werkt voor iemand voor wie al die nummers net nieuw zijn.

Maar het werkte, en daar ben ik blij om.
Heel erg bedankt voor je positieve bespreking. Heb 't met veel plezier gelezen!

Oh ja, het hoesje:
Afbeelding
Aansluitend op het thema Gung Ho:
Een plaat uit Bill Sienkiewicz' Elektra.
Aanrader, die strip.
Afbeelding

Plaats reactie