Chocolade

Alles wat niet onder de bovenstaande kopjes valt kun je hier kwijt...
Richardus
Meganerd

Re: Chocolade

Bericht door Richardus » 27 jan 2024, 21:33

Richardus schreef: 27 jan 2024, 21:16
Mina en de mieren schreef: 27 jan 2024, 18:36
Richardus schreef: 27 jan 2024, 18:34 Coco & Sebas! O.a. R'dam CS :love:
Hey Sufkut, blijf je dit keer wat langer hangen? :protest:
Nee, kuttekopje. Mij teveel een mien x skrieber fuckfest geworden hier. Forum der levenlozen. Weinig behoefte ook meer aan zo'n ongericht en onbeheerd "lief dagboek" plek.

Was ff tip aan lui als MarkS (had Kolibrie dankzij hem) en Flaaks (die er nogal eens komt). Rdw komt er ook nog wel ns en is vast wel 'n lekkerbekje :) anderen in de buurt kunnen er ook hun voordeel van doen

Tschüß
Oh ja, te vele trollgedrag niet genoemd (zelf natuurlijk debet aan ontstaan); geen zin meer in/energie voor/overheen gegroeid whatever

Mss geef ik nog wel ns weer een tip voor deze of gene, zoals Sunn op Rewire voor David

mzl
aka Ri'shad, Parel van het Noordoosten

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 27 jan 2024, 21:59

Overheen gegroeid :lol:

Het is me er 1 die Richenelleke :clap:
Probleemwolf

kattekopje
Forumspammer

Bericht door kattekopje » 28 jan 2024, 07:48

Richardus schreef: 27 jan 2024, 21:33
Richardus schreef: 27 jan 2024, 21:16
Mina en de mieren schreef: 27 jan 2024, 18:36
Richardus schreef: 27 jan 2024, 18:34 Coco & Sebas! O.a. R'dam CS :love:
Hey Sufkut, blijf je dit keer wat langer hangen? :protest:
Nee, kuttekopje. Mij teveel een mien x skrieber fuckfest geworden hier. Forum der levenlozen. Weinig behoefte ook meer aan zo'n ongericht en onbeheerd "lief dagboek" plek.

Was ff tip aan lui als MarkS (had Kolibrie dankzij hem) en Flaaks (die er nogal eens komt). Rdw komt er ook nog wel ns en is vast wel 'n lekkerbekje :) anderen in de buurt kunnen er ook hun voordeel van doen

Tschüß
Oh ja, te vele trollgedrag niet genoemd (zelf natuurlijk debet aan ontstaan); geen zin meer in/energie voor/overheen gegroeid whatever

Mss geef ik nog wel ns weer een tip voor deze of gene, zoals Sunn op Rewire voor David

mzl
Hoe is het met Keizerin Sissi verder? :)
we are the nukes of terror
we are all mutated
rehabilitated
friends of the earth

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 mar 2024, 18:14

Zakje bij Puur in Ljouwert gehaald, niet aan te bevelen; vlak van smaak, weinig originaliteit en te veel cheapo praliné/hazelnoot/ganache

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

kattekopje
Forumspammer

Bericht door kattekopje » 23 mar 2024, 18:15

Madeira chocola gastronomisch
we are all mutated
rehabilitated
friends of the earth

kattekopje
Forumspammer

Bericht door kattekopje » 29 jun 2024, 12:30

Grote Kromme Elleboog, bonbons van gekregen gister. Onwijs jammie
we are all mutated
rehabilitated
friends of the earth

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 29 jun 2024, 12:31

Huh, Luca was toch dicht?

Borgman heeft ook goeie bonbons

Edit; huh, is nog open? Maanden geleden was pand leeg, dicht en uitgestorven. Maar ns weer heen binnenkort. Stak vroeger wel vlak af tov Schlamann

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

kattekopje
Forumspammer

Bericht door kattekopje » 29 jun 2024, 13:01

Ik ben daar zelf niet geweest, kreeg de bonbons van mijn schoonmoeder voor mn verjaardag :bounce: Ik neem er nog een :lol:
we are all mutated
rehabilitated
friends of the earth

kattekopje
Forumspammer

Bericht door kattekopje » 06 jul 2024, 17:27

Die rozijn/hazelnoot chocola vd Aldi is eigenlijk wel erg om nom nom
we are all mutated
rehabilitated
friends of the earth

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 08 okt 2024, 11:44

Bij De Nieuwe Weg langsgeweest om te constateren dat Green&Black's daar ook (al lang wrs) verdwenen is. Weer een topmerk verdwenen, in deze markt door de druk van Vivani of hoe dat tamponmerk ook heet...matig spul iig, zeker vergeleken met G&B's

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 08 okt 2024, 11:48

Het is echt vrijwel overal verdwenen :eek:

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 22 mar 2025, 16:26

Riesje, waar kun je lekkere kersenbonbons met likeur krijgen in de stad?
Tomorrow is yesterday's history and art will still be there, even if life terminates.

- Keith Emerson

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 22 mar 2025, 16:28

Keine ahnung, ik hou er niet van. Tenzij Luca echte heeft, zijn ze allemaal hetzelfde, volgens mij. De lekkerste had ik ooit van een kleine chocolaterietje in die kerk op de Nieuwmarkt in A'dam maar dies volgens mij al weg. Da waren gewoon echt gechocolateerde kersen :love:

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 12 apr 2025, 15:00

De Kolibrie heeft ook weer goddelijke creaties :love: en valt me nog mee dat ze niet erg veel duurder is geworden ondanks de verdubbelde cacaoprijs voor haar. Maar ja, anders blijven de mensen weg hè. Het is toch al een luxeproduct maar nog steeds één van de drie lekkerste chocolatiers waarvan ik weet (met Puccini natuurlijk, maar daar ben ik al jaren niet geweest en assortiment lijkt niet te veranderen, en Pascal in Haarlem). En dan nog alles fairtrade, biologisch en lokale ingrediënten :worship: Beste tip ooit, Mark! :yes:

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 12 apr 2025, 15:43

Volgende keer geef ik je een briefje van 50, neem je dat ff wat lekkers voor me mee? :drink:
Tomorrow is yesterday's history and art will still be there, even if life terminates.

- Keith Emerson

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 12 apr 2025, 15:47

Neuh. Ga lekker zelf.

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 12 apr 2025, 16:20

Afbeelding

:eek: kunst!

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

MarkS
Knuffelnerd
Contacteer:

Bericht door MarkS » 12 apr 2025, 21:57

Ja, mooi hè. En lekker!
Feck!

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 13 apr 2025, 07:04

Volkomen zalig, ongelooflijk heerlijke smaakbommetjes. Er is eentje die ik altijd goor vind, kwestie van smaak, ben er nog nooit achter wat er in zit. Ze gaf er deze keer geen papiertje bij. Kantenklare schuurtjes zijn nu gevuld met 2 per smaak dus moest ff rondje maken met haar om enkelen te kiezen. Kom ik wel meteen met meer weg :D volgende keer ns opletten welke die vieze is. Was deze keer notabene de laatste :(

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 20 apr 2025, 09:29

Waarom sommige Amerikaanse chocolade naar kots smaakt

Hoewel cacaobonen maar in een beperkt gebied groeien, genieten we wereldwijd van chocolade. Van België tot Zwitserland, van Mexico tot Amerika. Maar over die chocolade uit de Verenigde Staten hoorde de Keuringsdienst iets geks. Het zou zurig smaken. Zelfs zo erg dat sommigen het met kots associëren. Hoe zit dat? Er lijkt haast geen chocola van te maken. Maar de Keuringsdienst probeert het toch.

Chocolade die naar kots smaakt
Belgische en Zwitserse chocolade worden wereldwijd geroemd om hun hoogstaande kwaliteit. Als je iemand naar de beste chocolade vraagt, zal waarschijnlijk niemand de Verenigde Staten noemen. Niet heel verrassend dus dat sommige Europeanen neerkijken op Amerikaanse chocolade.

Maar dat het naar braaksel zou smaken, dat gaat wel heel ver. Toch is een deel van de puristen het erover eens: (goedkope) chocolade in de Verenigde Staten smaakt een stuk zuurder dan de zoete lekkernij die we in Europa kennen. Hoe zit dat?

De basis van chocolade
Chocolade bestaat uit een mix van ingrediënten die variëren afhankelijk van het soort chocolade (puur, melk of wit), maar de basisbestanddelen zijn meestal dezelfde.

Cacaomassa is de basis en bestaat uit gemalen cacaobonen.
Cacaoboter is het vet uit de cacaoboon en zorgt voor smeuïgheid.
Suiker wordt toegevoegd voor zoetheid.
Melk(poeder) of melkvet wordt toegevoegd aan melkchocolade en witte chocolade om het romiger te maken.

Van lipase naar lipolyse
De manier waarop het melkproduct bewerkt wordt is cruciaal voor het verschil in smaak tussen Amerikaanse en Europese chocolade.

Melk bevat van nature het enzym lipase. Dit enzym splitst vetmoleculen op in kleinere componenten: vrije vetzuren en glycerol (suikeralcohol). Dit proces heet lipolyse en zorgt er als het ware voor dat de melkvetten afbreken.

Verhitting van melk
Zodra melk verhit wordt (bijvoorbeeld bij pasteurisatie of indampen tot melkpoeder), wordt lipase – en daarmee het lipolyseproces – gedeactiveerd.

Europese chocolademakers gebruiken meestal melk(poeder) waarbij men lipolyse zoveel mogelijk vermijdt. Ze geven de voorkeur aan het bewerken van het melkproduct en suiker op hoge temperatuur. Dit zorgt voor een gekarameliseerde smaak, en voorkomt dat lipolyse kan plaatsvinden.

In de Verenigde Staten gebruiken industriële chocolademerken melk en/of toegevoegde lipase-enzymen die op lagere temperaturen verhit worden. Hierdoor blijft de lipase in actief en kan lipolyse plaatsvinden.

Waar komt die zurige smaak in chocolade vandaan?
Het lipolyse-proces heeft veel invloed op de smaak van chocolade. Tijdens lipolyse ontstaat het vrije vetzuur butaanzuur – ook bekend als boterzuur. Dit is een vetzuur dat van nature in boter en kaas voorkomt, maar ook in menselijk zweet, onze darmen en in braaksel.

Je lichaam maakt namelijk zelf lipase (het enzym verantwoordelijk voor butaanzuur) aan in de alvleesklier en maag om vetten uit voedsel af te breken.

Niet heel raar dus dat sommige mensen Amerikaanse chocolade zuur vinden smaken. Butaanzuur is namelijk ook verantwoordelijk voor de ranzige geur en smaak van bedorven boter en melk. En ook volop aanwezig in braaksel.

Concheren
Een andere reden voor de zure smaak kan te maken hebben met het concheren van de chocolade. Concheren is een proces waarbij de chocolademassa (langdurig) wordt verwarmd, gemengd en geventileerd om de smaak te verzachten (zuren en bittere tonen verdwijnen), het vocht te verdampen en een gladde romige textuur te creëren.

Traditioneel kan dit proces 24 tot 72 uur duren, maar grote producenten versnellen het proces drastisch om kosten te drukken en productie op te schalen. Ze gebruiken high-speed conches om het proces the versnellen, maar hierdoor blijven vluchtige zuren deels behouden.

Bewust toegevoegd of niet?
Eén van de grootste chocoladefabrikanten in de Verenigde Staten beweert dat ze butaanzuur niet bewust aan hun chocolade toevoegen. Zou het dan per ongeluk ontstaan?

Volgens culinair historicus Susan Benjamin laten zulke grote fabrikanten niets aan toeval over. ‘Misschien voegen ze het niet bewust toe, maar als het ongewenst was, zouden ze het echt niet in de chocolade laten. Fabrikanten van industrieel geproduceerde chocolade werken met extreem gecontroleerde processen en recepten.'

Stabielere productiemethode
Door melkvet (of melkpoeder) vooraf te behandelen met lipolyse ontstaat een stabieler vet dat minder snel bederft, en daarmee de houdbaarheid van chocolade verlengt. Mooi meegenomen voor de chocoladefabrikant dus.

Amerikaanse bedrijven die op gigantische schaal chocolade produceren, leggen de focus op producten die het hele jaar – ongeacht de temperatuur – consistent zijn. Het gebruik van stabiele, bewerkte ingrediënten maakt het productieproces sneller, uniformer en daarmee goedkoper.

Gewenning of niet?
Of Amerikanen de zurige smaak in chocolade echt lekkerder vinden, of dat het vooral gewenning is, zullen we nooit helemaal zeker weten. Eén ding is wel zeker: het verschil tussen goedkope industrieel geproduceerde chocolade in Amerika en Europa is wel degelijk te proeven.

https://kro-ncrv.nl/programmas/keurings ... 20braaksel.

- Keith Emerson

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 20 apr 2025, 10:29

Interessant, thanks. In VS is alles meer bewerkt en chemischer. Het schijnt er zelfs een dingetje te zijn om zuiver zout te zoeken. Je weet wel, simpel natriumchloride maar daar zit er van alles doorheen. Alles vanwege productie en smaak. Magoe, daar hebben de grote voedindsproducenten hier ook een handje van; waarom denk je dat in zoveel dingen gistextract zit, of kunstmatig citroenzuur (een derivaat van je badkamerschimmel). Snelle goedkope productie, smaak, en houdbaarheid. Food is fucked.

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 17 mei 2025, 18:40

Ik weer lekkere bonbons van mn moeder gekregen :)

- Keith Emerson

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 01 jun 2025, 18:31

Ze zijn bij Jumbo al net zo gek geworden als ze bij AH al waren. Ze hebben er nu ook zo'n serie repen met gekke smaken... €3/140gr :crazy: tja een 200gr Tony's reep is er ook al €4,20 ofzo. Ze zijn compleet doorgeslagen met hun winstoogmerk. Ze waren nu als introductie 25% goedkoper dus even gauw de 2 gekke smaken gescoord waar ik wel benieuwd naar was, en verder ist dikkepikdriebier moiiiiii :evilwave:

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 12 jun 2025, 10:08

Binnenkort een jaartje ouder, aan mn schoonmoeder vragen of ze weer es Picasso bonbons wil kopen voor me :jerk:

https://heerlijkchocolade.nl/bon-bons/picasso-bonbons/

- Keith Emerson

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 21 okt 2025, 17:15

Prijzen op de markt zijn aan het dalen dus over een half jaar in de supermarkt ook! Afbeelding

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 26 okt 2025, 11:47

Ik ben ongesteld, dus ik ga de heeeeele dag chocola eten :bounce:

- Keith Emerson

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 27 okt 2025, 20:14

Vivani gingerbread caramel :eek: :love:

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 28 mar 2026, 16:27

Ik heb Italiaanse bonbons gekregen van mn moeder met alcohol erin! :eek:

- Keith Emerson

(klaz*)
Meganerd

Bericht door (klaz*) » 28 mar 2026, 16:34

Bellissima! :up:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 mei 2026, 15:59

Expres op tijd weg uit Meppel, 16.55 in Hoogeveen en Kolibrie dicht... Volgens enige bron (openbaar, mss op fb wel melding) zou ze vandaag wel open zijn tot 17u. Balen, had echt zin dat lekkers.

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

deschrijver
Knuffelnerd

Bericht door deschrijver » 23 mei 2026, 16:41

Afbeelding
Only love, only love can leave such a mark. But only love, only love can heal such a scar.

Ysidorus Fuchs
Meganerd

Bericht door Ysidorus Fuchs » 23 mei 2026, 17:18

Ik moest vandaag ineens aan Cha-Cha repen denken. Al in een eeuwigheid niet meer gegeten maar ze waren wel een favoriet vroeger.
“The forest was shrinking but the trees kept voting for the axe, for the axe was clever and convinced the trees that because his handle was made of wood he was one of them.”

MarkS
Knuffelnerd
Contacteer:

Bericht door MarkS » 23 mei 2026, 18:58

Wat ik laatst over de AH butterscotch zei behoeft enige nuancering: dat geldt alleen voor de grote reep (die smaakt dus nergens naar).
De repen van 100 gr. smaken nog steeds als vanouds.
Feck!

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 mei 2026, 19:10

Tot de nieuwe productiebatch :drinkpig:

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

MarkS
Knuffelnerd
Contacteer: