Brexit

Heeft Mark, Maxime, Geert, Diederik, Emiel, Jolande / Tofik, Alexander, Arie, Kees, Marianne of een andere waardeloze politicus weer iets nutteloos besloten? Spuw dan hier uw gal.

brexit

Yay
8
42%
Nay
11
58%

Totaal aantal stemmen: 19

Krautsurfer
Meganerd

Re: Brexit

Bericht door Krautsurfer » 08 mei 2026, 14:09

Peilingen, schmeilingen.
‘ik hoop dat je kanker krijgt’ - Oved
‘Goed bezig’ - Siegfried Stahl
‘een verongelijkte drammende janker’ -David
‘Lekker ding’ - RDW

Uw mening hier, voor slechts vijf euro per letter!
Grijp die kans!

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 08 mei 2026, 16:30

David schreef: 08 mei 2026, 14:03 Ik vrees dat het juist toch een beetje sneu voor jullie begint te worden.
Met de enorme winst van de uitgesproken anti- EU partij Reform UK bij de Engelse gemeenteraadsverkiezingen. En groot verlies voor het meer EU gezinde Labour.
Daar ga je dan met je peilingen. Dat zegt zoals ik al eerder heb bepleit niet zoveel.

Wie had het over peilingen?

De winst van Reform is zorgwekkend, zeker. De populisten zijn lang niet uitgespeeld in de UK, en niet in Europa. Dat gezegd hebbende: de meerderheid van de Engelsen is voor een terugkeer naar de EU en het percentage Reformstemmers schijnt uit te komen rond de 27%.

Op geen enkele manier haal jij na deze verkiezingen je gelijk. Sneu.
This country makes it hard to fuck.

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 08 mei 2026, 17:58

Het bewuste nu.nl artikel van onlangs (alwaar jullie even je gelijk dachten te halen) had het over peilingen.

Op geen enkele manier blijkt in de praktijk dat een meerderheid van de Engelsen daadwerkelijk graag terug wil naar de EU.
Dat lijkt alleen zo te zijn volgens bepaalde peilingen. Random vragenlijstjes waar verder niets van afhangt.
Maar tijdens echte verkiezingen, als het erop aankomt, blijkt het tegendeel waar.
Pro EU partijen verliezen keer op keer, de uitgesproken anti -EU partij groeit alleen maar verder.

Dat dat bij de meerderheid uit verkeerde motieven gebeurt is tragisch, maar doet niets aan het feit an sich af.
Terugkeer naar de EU heeft in ieder geval absoluut geen hoge prioriteit.
Anders zouden pro EU partijen allang hebben gezegevierd.

Op geen enkele manier halen jullie in de daadwerkelijke praktijk jullie gelijk.
Sneu.
Het niet kunnen toegeven terwijl de concrete feiten boekdelen spreken is ultiem sneu.

Alleen de absurde acties van Trump zijn jullie hoop op een soortvan gelijk op langere termijn (zie mijn eerdere analyse)
Dat je afhankelijk van je eventuele toekomstige gelijk bent van een onlogisch handelende doorgeslagen gek als Trump is mogelijk nog triester.
Maar wel logisch als deelnemer van een mongolenforum.
Probleemwolf

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 09 mei 2026, 05:23

Hier een opsomming van Wikipedia:
CIPS has reported think tank Campaign for European Reform's research, which found that UK goods trade was 11.2%, or £8.5 billion, lower in September 2021 than it would have been according to the Office for Budget Responsibility's forecast in March 2016.[54]

A 2022 study from research firm Resolution Foundation found that Brexit had reduced the openness and competitiveness of the British economy.[55]

On January 11, 2024, the London Mayor's Office released the "Mayor highlights Brexit damage to London economy".[56] The release cites the independent report by Cambridge Econometrics that London has almost 300,000 fewer jobs, and nationwide two million fewer jobs as a direct consequence of Brexit.[56] Brexit is recognized as a key contributor to the 2023 cost-of-living crisis with the average citizen being nearly £2,000 worse off, and the average Londoner nearly £3,400 worse off, in 2023 as a result of Brexit.[56] In addition, UK real Gross Value Added was approximately £140bn less in 2023 than it would have been had the UK remained in the Single Market.[56]

Economists and analysts at Cambridge Econometrics found that, by 2035, the UK is anticipated to have three million fewer jobs, 32% lower investment, 5% lower exports and 16% lower imports, than it would have had been. The report states that the UK will be £311bn worse off by 2035 due to leaving the EU.[57]

A 2024 study by Alabrese et al finds that the vast majority of UK regions experienced significant output losses as a result of Brexit, estimated at 5–10 percentage points of GDP relative to synthetic counterfactuals. The paper concludes that while Brexit reduced regional inequalities, it did so by “levelling up through levelling down,” meaning that previously more prosperous regions, such as London and the Midlands, were disproportionately hit, resulting in a poorer UK overall.[58]

Based on 2025/2026 Bloomberg Economics research, Brexit has caused a significant, persistent, and worsening drag on the UK economy, costing an estimated £100 billion to over £200 billion annually. Recent studies suggest the long-term, per-person damage to GDP is roughly 6% to 8%, roughly double the 4% hit initially estimated by the Office for Budget Responsibility.[59]
NB: zoals boven vermeld wordt zijn vooral de rijkere regio's hard getroffen. De ongelijkheid is daardoor minder geworden. Je zou dat een positief gevolg kunnen noemen.
Make Peace Not War

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 09 mei 2026, 06:25

Afbeelding
De trend is duidelijk.

Mij lijkt het dat het succes van de rechterkant meer van doen heeft met immigratie (zoals in NL en andere landen in Europa) dan met de economische kanten van de Brexit.

Ik vermoed dat een ouderwets links-georiënteerde anti-immigratiepartij met een focus op herintreding in de EU, hoge ogen zou kunnen gooien.
‘ik hoop dat je kanker krijgt’ - Oved
‘Goed bezig’ - Siegfried Stahl
‘een verongelijkte drammende janker’ -David
‘Lekker ding’ - RDW

Uw mening hier, voor slechts vijf euro per letter!
Grijp die kans!

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 09 mei 2026, 07:50

En zoals eerder betoogd: de economische neergang in de UK sinds de brexit wordt constant alleen door pro EU gezinden aan de brexit geweten.
Maar een aantal vergelijkbare landen binnen de EU hebben een soortgelijke economische neergang in dezelfde periode, en die hebben geen EU exit gekend, dus het is een volstrekt oneerlijke, en onzinnige conclusie om die van de UK sec aan de brexit te wijten.

Ik ga de riedel niet weer uitgebreid uitleggen want heb dat al 100 x eerder uitgebreider gedaan maar moet het kennelijk blijven herhalen.

Vast staat iig, nogmaals, dat het zgn hevige verlangen naar een terugkeer naar de EU in de praktijk helemaal niet zo groot is.
Alleen al vanwege de onmogelijkheid van het sluiten van de grenzen voor arbeidsmigratie wat samenhangt aan deelname van de EU willen de meeste Britten uiteindelijk absoluut niet terug. Het is een dubieus motief, maar dat staat los van het feit an sich.
En het verklaart het constante verlies van meer PRO EU gezinde partijen tijdens verkiezingen.

Al gaan alle pro EU fetisjisten op hun kop staan: de praktische feiten spreken boekdelen.
Tenzij je random peilingen als tastbaarder bewijs wil zien dan daadwerkelijke bindende verkiezingsuitslagen natuurlijk.
Probleemwolf

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 09 mei 2026, 08:07

En het wonderlijke is nu dat 'de feiten' van jou een andere werkelijkheid laten zien dan jij voorspiegelt. De grote winst van Reform (tussen de 27 en 32 % van de stemmen) is in overeenstemming met het aantal mensen dat niet terug wil naar de EU. Reform is een populistische partij en heeft nog meer uitgangspunten waar stemmers zo goed op gaan in deze tijden. Ze halen hun stemmen niet alleen meer als anti-EU-partij, simpelweg omdat dat doel behaald is.

Je kunt de economische cijfers blijven ontkennen, maar met dat standpunt begin je meer en meer geïsoleerd te raken. Steeds meer Britten raken overtuigd, die voelen dagelijks de gevolgen, politici durven weer te praten over hechtere samenwerking en veel economen vonden het sowieso al geen goed idee.

De vraag is waarom jij zo blijft hangen in het pro-Brexit kamp. Wat is de reden dat je kiest voor alternatieve feiten?

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 09 mei 2026, 16:00

Als we jouw narratief (en die van veel eu gezinden met jou) doortrekken dan zou de overgebleven 68 % (of iig een aanzienlijk deel daarvan) Pro-EU gezinde partijen moeten stemmen. Maar drie keer raden: die verliezen alleen maar. Kennelijk zijn de Britten toch niet zo overtuigd en vol verlangen naar een terugkeer. Indien wel dan was het kat in het bakkie geweest voor de Pro europese facties aldaar met hun overgebleven 68 procentjes van het electoraat

En ik ontken verder geen economische cijfers. Ik ontken alleen dat dat sec met de brexit te maken heeft, omdat bepaalde andere grote europese EU landen een vergelijkbare economische neergang kennen gedurende de periode sinds de brexit. En die hebben dus geen EU-exit meegemaakt.
De economische achteruitgang heeft dus kennelijk vooral met veel andere oorzaken te maken. Anders was het alleen iets van de UK geweest.

Of je bent echt te dom om het te snappen of je wil het niet snappen. Ik hoop voor jou het laatste.
Het is in elk geval duidelijk dat je graag blijft hangen in de EU propaganda.
Maar die wordt dan ook al jarenlang constant door onze strotten geduwd.
Je moet als kritische nadenker sterk in je schoenen staan er weerstand tegen te bieden.

En de voornaamste EU kritiek is gekaapt door extreemrechts, maar dan uit onzuivere motieven.
Helaas kan ik daar niets aan doen, en heb er al helemaal niets mee van doen.
Hun pro-brexit of anti EU narratief is de mijne niet.
Ik ben EU kritisch uit anti-kapitalistische, pro-democratische, en ecologische motieven.
Probleemwolf

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 09 mei 2026, 17:15

David schreef: 09 mei 2026, 16:00 Als we jouw narratief (en die van veel eu gezinden met jou) doortrekken dan zou de overgebleven 68 % (of iig een aanzienlijk deel daarvan) Pro-EU gezinde partijen moeten stemmen. Maar drie keer raden: die verliezen alleen maar. Kennelijk zijn de Britten toch niet zo overtuigd en vol verlangen naar een terugkeer. Indien wel dan was het kat in het bakkie geweest voor de Pro europese facties aldaar met hun overgebleven 68 procentjes van het electoraat

En ik ontken verder geen economische cijfers. Ik ontken alleen dat dat sec met de brexit te maken heeft, omdat bepaalde andere grote europese EU landen een vergelijkbare economische neergang kennen gedurende de periode sinds de brexit. En die hebben dus geen EU-exit meegemaakt.
De economische achteruitgang heeft dus kennelijk vooral met veel andere oorzaken te maken. Anders was het alleen iets van de UK geweest.

Of je bent echt te dom om het te snappen of je wil het niet snappen. Ik hoop voor jou het laatste.
Het is in elk geval duidelijk dat je graag blijft hangen in de EU propaganda.
Maar die wordt dan ook al jarenlang constant door onze strotten geduwd.
Je moet als kritische nadenker sterk in je schoenen staan er weerstand tegen te bieden.

En de voornaamste EU kritiek is gekaapt door extreemrechts, maar dan uit onzuivere motieven.
Helaas kan ik daar niets aan doen, en heb er al helemaal niets mee van doen.
Hun pro-brexit of anti EU narratief is de mijne niet.
Ik ben EU kritisch uit anti-kapitalistische, pro-democratische, en ecologische motieven.
Zoals je wellicht weet, stemmen niet alle mensen met de economie in het hoofd. Zeker lokaal niet. Mensen stemmen zelfs tegen het eigen economisch belang omdat ze andere zaken belangrijker vinden. Dat is in Nedeland zo, in Duitsland en dus ook in Engeland. Daarnaast maak je een denkfout door lokale verkiezingen te koppelen aan Brexit. Dat is geen issue meer omdat Brexit een feit is. Je ziet je eigen gelijk, dat betekent niet dat je gelijk hebt.

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 10 mei 2026, 08:40

Krautsurfer schreef: 09 mei 2026, 06:25 Afbeelding
De trend is duidelijk.

Mij lijkt het dat het succes van de rechterkant meer van doen heeft met immigratie (zoals in NL en andere landen in Europa) dan met de economische kanten van de Brexit.
Na Brexit is de immigratie bijkans verdubbeld, zo las ik eens.
Make Peace Not War

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 10 mei 2026, 08:42

David schreef: 09 mei 2026, 07:50 En zoals eerder betoogd: de economische neergang in de UK sinds de brexit wordt constant alleen door pro EU gezinden aan de brexit geweten.
Maar een aantal vergelijkbare landen binnen de EU hebben een soortgelijke economische neergang in dezelfde periode, en die hebben geen EU exit gekend, dus het is een volstrekt oneerlijke, en onzinnige conclusie om die van de UK sec aan de brexit te wijten.

Ik ga de riedel niet weer uitgebreid uitleggen want heb dat al 100 x eerder uitgebreider gedaan maar moet het kennelijk blijven herhalen.
leg het alstjeblieft niet nog eens uit want je redeneringen zijn bepaald niet zonder flinke fouten.
Make Peace Not War

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 10 mei 2026, 08:50

gung ho schreef: 09 mei 2026, 08:07
De vraag is waarom jij zo blijft hangen in het pro-Brexit kamp. Wat is de reden dat je kiest voor alternatieve feiten?
Omdat hij vastzit in z'n anti-EUstokpaardje en alles in dat licht schuift en dat niet kan opgeven omdat hij zich er zo diep in ingewerkt heeft.

Jammer, en tegen internetprotocol in, dat mensen hier niet aan bronvermeldingen doen. Was fijn geweest door te kunnen klikken naar achtergronden, bezijdens ondersteuning van de geloofwaardigheid. Nu is het niveautje 4ch en dat moet je niet willen.
aka Ri'shad, Parel van het Noordoosten

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Flaaks
Forum Diva

Bericht door Flaaks » 10 mei 2026, 10:54

Na het drama van de ontzettend schadelijke Brexit krijgen flinke delen van het VK nu ook nog te maken met gemeentebesturen vol idioten. Het land zal nog verder terugvallen. Momenteel is de koning het enige lichtpuntje.
Voorheen Vlaecks. Nu nóg groener en nóg linkser, maar altijd genuanceerd.

Plaats reactie