The Beatles - Please please me

Plaats reactie
gung ho
Forumgod

The Beatles - Please please me

Bericht door gung ho » 28 feb 2022, 14:29

De eerste! :bounce:
This country makes it hard to fuck.

Scalle
Forumjunk
Forumjunk

Re: The Beatles - Please please me

Bericht door Scalle » 28 feb 2022, 14:47

Ik vind eigenlijk alle Beatles platen geweldig, zelfs die van hun eerste periode (=pre Rubber Soul).
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 28 feb 2022, 14:51

Ok, Betty Davis mag uit (na het ongelooflijke Come take me dat ik nu voor de tweede keer achter elkaar draai) en ik ga beginnen aan het bespreken van alle albums. Wens me succes!

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 28 feb 2022, 14:52

Scalle schreef: 28 feb 2022, 14:47 Ik vind eigenlijk alle Beatles platen geweldig, zelfs die van hun eerste periode (=pre Rubber Soul).
Ik niet. Please please me en With the Beatles vond ik vroeger al waardeloos, maar goed, wie weet word ik milder...

Scalle
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Scalle » 28 feb 2022, 14:55

Er was destijds haast geen popmuziek die zo fris klonk als de Beatles. Ik spreek over '63 -'64.

Bob Dylan zei in die Scorsese film (No direction home), geloof ik over de Beatles: I immediately knew they were different.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 28 feb 2022, 14:57

Leuke, vrolijke liedjes. Zal ongetwijfeld fris zijn geweest, want dat klinkt het nog steeds wel, maar er zit ook een hoog 'je had d'r bij moeten zijn' gehalte aan die ouwe Beatles albums.

Maar goed, da's mijn tekortkoming vrees ik.
‘ik hoop dat je kanker krijgt’ - Oved
‘Goed bezig’ - Siegfried Stahl
‘een verongelijkte drammende janker’ -David
‘Lekker ding’ - RDW

Uw mening hier, voor slechts vijf euro per letter!
Grijp die kans!

Scalle
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door Scalle » 28 feb 2022, 15:02

Krautsurfer schreef: 28 feb 2022, 14:57 maar er zit ook een hoog 'je had d'r bij moeten zijn' gehalte aan die ouwe Beatles albums.
Uiteraard.

Maar dat geldt voor elke plaat :yes:

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 28 feb 2022, 15:07

Scalle schreef: 28 feb 2022, 15:02
Krautsurfer schreef: 28 feb 2022, 14:57 maar er zit ook een hoog 'je had d'r bij moeten zijn' gehalte aan die ouwe Beatles albums.
Uiteraard.

Maar dat geldt voor elke plaat :yes:
Nou, dat gevoel heb ik dan weer helemaal niet bij die klassieke Beatle-platen, Rubber Soul t/m White Album, zeg maar.
Die vind ik nog steeds erg draaibaar.
‘ik hoop dat je kanker krijgt’ - Oved
‘Goed bezig’ - Siegfried Stahl
‘een verongelijkte drammende janker’ -David
‘Lekker ding’ - RDW

Uw mening hier, voor slechts vijf euro per letter!
Grijp die kans!

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 28 feb 2022, 15:11

Kant A

I saw her standing there blijft geweldig. Je hoort zelfs wat garage! Het zal de Hamburgconnectie zijn. En er gaat niets boven een goede hand-clap! Fantastisch begin van de reis.

Misery. Vroege Beatles inderdaad. Alle elementen zitten er al in. Samenzang. Een gek pianootje. Een oooh. Het mist echter iedere vorm van finesse. Niemandalletje.

Anna (go to him). Een vriendje had dit als lievelingsliedje. En het is schokkend hoeveel bands als Black Lips en King Kahn en BBQ hiervan hebben gejat. Alsof ik andersom naar de muziekgeschiedenis luister.

Chains. Die Amerikaanse invloeden. :lol: Nee, hiermee gaan we de wereld niet verbeteren. Redelijk afschuwelijk.

Boys . Uptempo. Dat is alweer beter. Popshoowop. Ik las net dat Bob Dylan meteen hoorde dat The Beatles anders waren, maar dat kan niet op basis van dit album zijn geweest. Alhoewel het gitaargeluid in dit nummer lekker vals rammelt. Dat dan weer wel.

Ask me why. Een lievelingetje van mij (van vroeger). Ik hoor het nog wel terug. Als je tussen de zes en acht bent, luistert dit heerlijk weg. Je krijgt er een goed gevoel van. Prachtig verzorgd. The Everly Brothers vond ik ook heel goed. Een klein hoogtepuntje!

Please please me. Heb ik geplaybackt! :bounce: Nu vind ik het te bombastisch. Te grof zonder hard te zijn.

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 28 feb 2022, 15:31

Kant B

Love me do. Kwam niet hoger dan nummer 16 toch? Vond ik vroeger al veel te hoog. Wat een kutnummer. Met die mondharmonica. Die boem tsjak. Boers.

Zit net te denken. Ze zitten echt tussen rock 'n' roll en The Everly Brothers in. Voor het eerste zijn ze nog niet ruig genoeg en voor de tweede nog niet verfijnd genoeg.

P.S. I love you. Iets van latere Beatles hoor je al terug. Wat mij bevalt aan dit nummer is dat de zang nét iets te dicht op de microfoon zit. Volgens mij wordt het geluid heel licht vervormd. En wat is dat voor een ritme? Is dat skiffle? Dicht bij jezelf blijven werkt.

Baby it's you. Nog een oud favorietje. :bounce: Goed rauw gezongen door John! Lekker gemeen met dat 'Cheat! Cheat!' in de tekst. Je snapt waarom John dit wilde coveren. Gemeen mannetje.

Do you want to know a secret. Wat een begin! :worship: Jaaaaa! Dit is toch wel geniaal. Kant B is veel beter dan kant A! Prachtig. Zou die stomme Dylan dan toch gelijk hebben? Dit lijkt mij de eerste echte Beatle original. Hier hoor je iets van toekomstige grootheid. De muziek die wegvalt, de overgangen, de nadruk op 'tell'. En een goeie ooohooohooo! :bounce:

A taste of honey. Te dramatisch. The Beatles coverden ook The Sheikh of Araby. Dat vond ik vroeger veel leuker. Straks nog eens luisteren. Lijkt mij veel meer op zijn plaats dan dit.

There's a place. O mijn god. Daar gaan ze weer. Nee jongens! Dit is niet de manier! Leg neer die harmonica!

Twist and shout. Ook geplaybackt! :bounce: Ik was George overigens. Jullie horen het niet, maar dit was mijn stukje. En ik deed natuurlijk mee met het zingen en schudden met het hoofd. Het dak ging eraf op die fucking basisschool.

Het is even zoeken naar de hoogtepuntjes, maar ze zijn er wel degelijk.

Siegfried Stahl
Meganerd
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 28 feb 2022, 17:51

gung ho schreef: 28 feb 2022, 15:31

Zit net te denken. Ze zitten echt tussen rock 'n' roll en The Everly Brothers in. Voor het eerste zijn ze nog niet ruig genoeg en voor de tweede nog niet verfijnd genoeg.

McCartney heeft de Everly Brothers ooit nog vernoemd in zijn Wings liedje Let'em in.

" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Plaats reactie