Amon Düül en de wereld van Krautrock
- Mina en de mieren
- Meganerd
Re: Amon Düül en de wereld van Krautrock
Ik heb even een krautklassiekerstopic doorgespit en stuitte op deze o.a. Maar es een luisterbeurt geven. Beurt? 
I know a place where to go
Into your arms
Oh into your arms
I can go
Into your arms
Oh into your arms
I can go
- Mina en de mieren
- Meganerd
@Kraut: Hoe kan ik al deze platen samenvatten of een soort van compilatie van maken? Aangezien elke plaat een verhaal vertelt en er samenhang en context is. Vind ik moeilijk. Maar wil wel een soortgelijk iets voor mezelf. Mss mijn favorieten aan elkaar plakken? Of "EP's" samenstellen van elke band die ik leuk vind? Ja, da's mss wel een goed idee. Of toch niet? Ik ben ik dubio
Into your arms
Oh into your arms
I can go
Into your arms
Oh into your arms
I can go
- Krautsurfer
- Meganerd
Ik zou eerst veel meer luisteren, zodat je weet waar de verschillen liggen.
D’r zijn wat onderstromen in Krautrock.
Wat voor mij de ‘echte’ krautrock is, is waar het wezenlijk verschilt met muziek uit bijvoorbeeld de UK.
En dat zijn bands met een duidelijk electronische experimentele inslag.
En dan kom je uit bij (K)Cluster, Harmonia, Tangerine Dream, Kraftwerk (de eerste drie, vier albums), de eerste twee van Popol Vuh, Neu! En vanuit Neu! weer richting Faust.
Die vind ik zelf ook het interessantst, omdat je het (bijna) nergens anders vindt.
Men noemt een subsetje hiervan met Neu! voorop ook wel ‘motorik’, vanwege de simpele vierkwartsmaat die nogal bepalend is voor de drive.
Dan heb je een hele zwik bandjes die eigenlijk klinken als Britse progrockbands zoals Eloy, Grobschnitt, Kraan, Gäa, Kalacakra, Mythos, Gila, Dom, enzovoorts, hoewel daar an sich niks mis mee is, en die toch ook wel een eigen gezicht hebben.
En dan heb je nog de echt kosmische bands,
Zoals (ook weer) Tangerine Dream, Cosmic Jokers, Cosmic Corridors, Klaus Schulze, Ash-Ra Tempel, yatha Sidra, Zweistein, Walter Wegmueller, Lord Krishna von Goloka, enzovoorts.
En dan heb je de betere jambands zoals Can, Agitation Free, Amon Düül, Guru Guru, en vooral Amon Düül II.
Er zijn onderling grote verschillen, en er is veel overlap tussen de ‘genres’ die ik zo even uit het blote hoofd hier neerplemp. Het kan per nummer en per album schelen.
Maar het helpt wel om er echt veel naar te luisteren en de overeenkomsten / verschillen te horen en er een beetje een goed overzicht van te krijgen.
Verschillende playlists aanleggen helpt uiteraard ook.
D’r zijn wat onderstromen in Krautrock.
Wat voor mij de ‘echte’ krautrock is, is waar het wezenlijk verschilt met muziek uit bijvoorbeeld de UK.
En dat zijn bands met een duidelijk electronische experimentele inslag.
En dan kom je uit bij (K)Cluster, Harmonia, Tangerine Dream, Kraftwerk (de eerste drie, vier albums), de eerste twee van Popol Vuh, Neu! En vanuit Neu! weer richting Faust.
Die vind ik zelf ook het interessantst, omdat je het (bijna) nergens anders vindt.
Men noemt een subsetje hiervan met Neu! voorop ook wel ‘motorik’, vanwege de simpele vierkwartsmaat die nogal bepalend is voor de drive.
Dan heb je een hele zwik bandjes die eigenlijk klinken als Britse progrockbands zoals Eloy, Grobschnitt, Kraan, Gäa, Kalacakra, Mythos, Gila, Dom, enzovoorts, hoewel daar an sich niks mis mee is, en die toch ook wel een eigen gezicht hebben.
En dan heb je nog de echt kosmische bands,
Zoals (ook weer) Tangerine Dream, Cosmic Jokers, Cosmic Corridors, Klaus Schulze, Ash-Ra Tempel, yatha Sidra, Zweistein, Walter Wegmueller, Lord Krishna von Goloka, enzovoorts.
En dan heb je de betere jambands zoals Can, Agitation Free, Amon Düül, Guru Guru, en vooral Amon Düül II.
Er zijn onderling grote verschillen, en er is veel overlap tussen de ‘genres’ die ik zo even uit het blote hoofd hier neerplemp. Het kan per nummer en per album schelen.
Maar het helpt wel om er echt veel naar te luisteren en de overeenkomsten / verschillen te horen en er een beetje een goed overzicht van te krijgen.
Verschillende playlists aanleggen helpt uiteraard ook.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 27 jan 2024, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
‘ik hoop dat je kanker krijgt’ - Oved
‘Goed bezig’ - Siegfried Stahl
‘een verongelijkte drammende janker’ -David
‘Lekker ding’ - RDW
Uw mening hier, voor slechts vijf euro per letter!
Grijp die kans!
‘Lekker ding’ - RDW
Grijp die kans!
- Mina en de mieren
- Meganerd
Into your arms
Oh into your arms
I can go
Into your arms
Oh into your arms
I can go
- kattekopje
- Forumspammer
we are the nukes of terror
we are all mutated
rehabilitated
friends of the earth
we are all mutated
rehabilitated
friends of the earth
- Krautsurfer
- Meganerd
Leuk, kan je even vooruit.kattekopje schreef: ↑29 jan 2024, 19:21 Kraut, kijk es wat ik gevonden heb!
https://www.wasistdas.co.uk/krautrockdata.htm
Ik kan je ook aanraden Julian Cope's Krautrocksampler ergens te downloaden. De PDF zwerft wel ergens rond. De man kan schrijven, en hoewel-ie soms de boel uit z'n duim zuigt weet hij als geen ander te enthousiasmeren.
‘ik hoop dat je kanker krijgt’ - Oved
‘Lekker ding’ - RDW
Grijp die kans!
‘Lekker ding’ - RDW
Grijp die kans!
- kattekopje
- Forumspammer
Coolness, zal het uitchecken. Thanx
we are all mutated
rehabilitated
friends of the earth
we are all mutated
rehabilitated
friends of the earth
- kattekopje
- Forumspammer
Wow was aan het googlen naar Julian Cope's Krautrocksampler. Kost 500 euro
Anwyay, de inleiding gelezen. Wat schrijft hij leuk en vlot. De stukken over de bands komt later wel, beetje dizzy van een boek op scherm lezen. Maar erg leuke tip, hij maakt de lezer idd erg enthousiast. 
De Japrocksampler lijkt me ook interessant
De Japrocksampler lijkt me ook interessant
we are all mutated
rehabilitated
friends of the earth
we are all mutated
rehabilitated
friends of the earth
A truly rare footage, which captures one of the greatest German bands of the 60s / 70s, Amon Düül II in concert. The original film is from 1968 and features the band's very first, legendary line-up, engaged in music that would later see the light on their debut album, released the following year. The film was first shown at the Edinburgh festival in the late 1960s, and is available to you exclusively on DVD.
I wanna be dead
In bed please kill me
'Cause that would thrill me
(Get the picture?)
In bed please kill me
'Cause that would thrill me
(Get the picture?)
Amon Düül (UK) met Robert Calvert!

he was such a poet
he was such a poet
I wanna be dead