Kleinood van Zeman, cut out animatie (dus idioot veel (liefdes)werk cq ambacht weer), een kinderfilm eigenlijk, een folkloristisch sprookje. Skattig, met af en toe voor Zeman kenmerkend fantasierijke humor.
Met serieus mooie liedje zelfs
Toch kunnen mensen weleens te diep in het glaasje kijken.
Helaas zijn ze wel zo nationalistisch dat je moet aantonen dat je Belgisch ingezetene bentScalle schreef: ↑14 sep 2025, 21:58 Augustus is traditioneel filmmaand op Canvas en ook dit jaar heeft de VRT meer dan 50 films online gezet op hun app.
Een kans dus om (semi, would be of echte)klassiekers te zien of opnieuw te zien.
Ook goed nieuws: de meeste films staan zowaar een jaar online en dat is nieuw (voorheen was dat slechts enkele weken).
The Crying Game ontbreekt...Number9 schreef: ↑14 sep 2025, 20:53 Mooi lijstje van klassieke eindscenes van films die je in verbijstering achterlaten (spoiler: geen échte spoilers, alleen als je de desbetreffende films gezien hebt herken je het):
https://www.imdb.com/list/ls041712553/
En The Sound of Music.gung ho schreef: ↑15 sep 2025, 09:27The Crying Game ontbreekt...Number9 schreef: ↑14 sep 2025, 20:53 Mooi lijstje van klassieke eindscenes van films die je in verbijstering achterlaten (spoiler: geen échte spoilers, alleen als je de desbetreffende films gezien hebt herken je het):
https://www.imdb.com/list/ls041712553/
Met Belgische postcode invullen en vpn is het mij ooit wel gelukt.Richardus schreef: ↑15 sep 2025, 06:12Helaas zijn ze wel zo nationalistisch dat je moet aantonen dat je Belgisch ingezetene bentScalle schreef: ↑14 sep 2025, 21:58 Augustus is traditioneel filmmaand op Canvas en ook dit jaar heeft de VRT meer dan 50 films online gezet op hun app.
Een kans dus om (semi, would be of echte)klassiekers te zien of opnieuw te zien.
Ook goed nieuws: de meeste films staan zowaar een jaar online en dat is nieuw (voorheen was dat slechts enkele weken).
maar mooi voor jou dus
![]()
Wow, al die moeite doen!Rainy Day Woman schreef: ↑15 sep 2025, 19:14 Met Belgische postcode invullen en vpn is het mij ooit wel gelukt.
Is een beetje aan mij voorbijgegaan die film, de vonk sprong niet over op mij destijds.Richardus schreef: ↑20 sep 2025, 15:09 Meesterwerk. Zo'n filmervaring dat je in het begin denkt "waarop is de reputatie nou gebaseerd dan, het is gewoon een goeie familiekroniek" tot je halverwege begint te zien, er een groei ontstaat en je aan het eind zwaar ontroerd en diep geraakt enkel kunt vaststellen dat dit inderdaad een hoogtepunt van cinema is. Ga dit zien nu het in theaters draait.
Ik kwam er laatst achter bij het herzien van Jaws dat daarin ook een dolly zoom shot zit, in navolging van Vertigo.Scalle schreef: ↑22 sep 2025, 10:29Is een beetje aan mij voorbijgegaan die film, de vonk sprong niet over op mij destijds.Richardus schreef: ↑20 sep 2025, 15:09 Meesterwerk. Zo'n filmervaring dat je in het begin denkt "waarop is de reputatie nou gebaseerd dan, het is gewoon een goeie familiekroniek" tot je halverwege begint te zien, er een groei ontstaat en je aan het eind zwaar ontroerd en diep geraakt enkel kunt vaststellen dat dit inderdaad een hoogtepunt van cinema is. Ga dit zien nu het in theaters draait.
Moet ik dus opnieuw zien.
On topic. Ook een film die men steeds opnieuw kan zien:
En dit prentje zou al genoeg moeten zijn...
Vertigo van Alfred Hitchcock.
Voor de zoveelste keer.
Geen Hitchfilm die ik vaker zag.
Zou graag al zijn grote films terugzien trouwens.
Komt nog.
Dan zou ik de voordeur maar goed op slot doen vannacht.
Sowieso was dat een prangende vraag die bij me opkwam:
Supergreen!Siegfried Stahl schreef: ↑14 sep 2025, 22:57 Maar on topic; the 5th element. Had hem al eens gezien maar afgelopen week was hij s'avonds laat en dan kijk je toch weer. En ik weet nog dat ik hem vele jaren geleden voor het eerst zag en dit personage wel heel erg overdreven vond:
En een paar jaar later is hij vrij realistisch. Bijzonder.
Dat vond ik destijds een prachtfilm.
Is Analyze this, en die hele Sopranos serie niet gebaseerd op juist het combineren van deze genres?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast