Welk concert heb je het laatst gezien?
Re: Welk concert heb je het laatst gezien?
aka Ri'shad, de Parel van het Noordoosten
Paal Nilssen-Love 'Circus' en Hanna Schörken, in de hernieuwde Werkplaats Walter.
Experimentele jazz (Nilssen met zijn 'Cirkus' project), voorafgegaan door een kwartiertje stemmenacrobatiek (Hanna).
Het is altijd wel een beetje de adem inhouden met wat Walter serveert: wordt het aartsmoeilijke, niet aan mij besteedde hermetische freakmuziek of springt de vonk over?
En de vonk sprong over!
Uitstekend concert van Nilssen.
Experimentele jazz (Nilssen met zijn 'Cirkus' project), voorafgegaan door een kwartiertje stemmenacrobatiek (Hanna).
Het is altijd wel een beetje de adem inhouden met wat Walter serveert: wordt het aartsmoeilijke, niet aan mij besteedde hermetische freakmuziek of springt de vonk over?
En de vonk sprong over!
Uitstekend concert van Nilssen.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date
Bob Dylan in Amsterdam. Een beetje een gezapig optreden van de oude bard, maar ja, wat verwacht je anders? Verstopt achter z'n vleugel was hij desalniettemin aardig bij stem. Het pianowerk werd wat sloppy op het end. Maar goed, ik heb 'm gezien (een beetje), voordat het te laat is. Een 7.
t Leven, ze kunnen me nog meer vertellen.
Amenra @ Oosterpoort
Laatst gewijzigd door Richardus op 15 nov 2025, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarkS
- Knuffelnerd
- Contacteer:
Neushoorn? In de voorganger daarvan, hoe heette ook alweer. Daarna speelde Kadavar. Ben bijna walgend vertrokken om de nummers zonder enige diepgang.
Edit: Romijn. Tweede (?) editie van Into the Void.
Edit: Romijn. Tweede (?) editie van Into the Void.
Laatst gewijzigd door MarkS op 12 nov 2025, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh ja heette het toen nog Romein
was idd Into The Void, geen idee van editie (weet ook geen andere acts meer, was er nie helemaal bij, ook letterlijk; halverwege nog ff wezen uitwaaien op pier Harlingen)
Laatst gewijzigd door Richardus op 12 nov 2025, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarkS
- Knuffelnerd
- Contacteer:
In die kerk. Nee, andere bands kan ik me ook niet herinneren.
Gezien: Menhir, Bast, Mount Salem, Atlantis, Obelyskkh, Monkey3, The Wounded Kings, Amenra, Kadaver
Waar: Into The Void; Poppodium Romein, Leeuwarden
Wanneer: 25 oktober 2014
Opkomst: Hoog
https://3voor12.vpro.nl/lokaal/frieslan ... -Void.html
Waar: Into The Void; Poppodium Romein, Leeuwarden
Wanneer: 25 oktober 2014
Opkomst: Hoog
https://3voor12.vpro.nl/lokaal/frieslan ... -Void.html
Mooi stukje RiesRichardus schreef: ↑12 nov 2025, 22:41 Amenra @ Oosterpoort
Er is geen band die mij al 20 jaar zo hard raakt als Amenra. Hun ritme is mijn ritme, hun frequentie die van mij, hun melodische emotie ontlokt precies diezelfde aan mij. Men omschrijft hun optredens al lang als een mis, een spirituele beleving. Zijzelf zijn daar zeker altijd op uit geweest. Als je zo'n mens bent die ondertussen kletst, om zich heen kijkt, een biertje haalt tot zelfs middenin A Solitary Reign het lukt de zaal te verlaten, behoor je niet tot de doelgroep. Maar als je zoals ik al vanaf de eerste keer op zxzw elke keer je enkel kunt overgeven, 80% van de tijd de rillingen en kippenvel over je lichaam hebt en enkel de vochtige ogen kunt sluiten en het hoofd in exaltatie op het slepende ritme op en neer bewegen...dan is het een spirituele ervaring.
Amenra raakt exact aan de stroperigheid van het leven tov van de geest, van het zielsleven. Dat in de droom alsof je niet vooruit kunt komen? Dat is elke dag overdag tov de vrijheid van het stoffeloze. Maar er is schoonheid in die drek, en er is verraderlijkheid als je het geestelijke zoekt, nadert, aanraakt. De klanken van Amenra raken precies aan die tegenstrijdige akkoorden die in licht en duisternis de snaren laten trillen. Die trillingen resoneren, beven los, en door de schoonheid van de catharis verbinden ze de juiste eindjes weer aan elkaar.
Amenra is heling, elke keer weer.
Dit was ongeveer m'n 15e keer, schat ik, en nog altijd, nieuw of oud materiaal, kan ik me enkel laten gaan in overgave en puur genot. En een gevoel van verbroedering, besef ik nu. Hun muziek omhelst, zij omhelzen, als publiek omhels je samen (ultimum daarvan was op Soulcrusher, dat vergeet ik nooit weer). Even zijn de grenzen van het vlees weggevallen en voel je dat je dezelfde vonk deelt.
Ik heb zelfs ooit gerouwd op Amenra, in Neushoorn ooit (weet je nog, Mark?). Ja, deze band zit diep.
(Een Belgische band dan nog!)
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date
Ik zit een beetje achter, maar hier komt ie dan: dag 1 van het (nog steeds) geweldige Le Guess Who festival.

Upsammy & Valentina Magaletti

Assiko Golden Band de Grand Yoff

Lido Pimienta

SUNN O)))
Sommige concerten ben ik maar 15 min gebleven. Zo gaat dat nu eenmaal op festivals.
Te onthouden: Valentina Magaletti is een drummer van wereldklasse.
3 maal stond ze op LGW: hier met Upsammy, met Phew en met haar band Moin.
Te onthouden: SUNN O))) is echt, echt mijn ding niet.
Een vriend van mij beweert dat het voortdurend shift, hun geroezemoes maar dat doet een mier ook in je keuken en geen hond die dat ziet.
Ik kan mij niet herinneren zoveel rook (uit een machine) gezien te hebben op een podium ooit.
Kunnen die gasten wel deftig ademen eigenlijk?

Upsammy & Valentina Magaletti

Assiko Golden Band de Grand Yoff

Lido Pimienta

SUNN O)))
Sommige concerten ben ik maar 15 min gebleven. Zo gaat dat nu eenmaal op festivals.
Te onthouden: Valentina Magaletti is een drummer van wereldklasse.
3 maal stond ze op LGW: hier met Upsammy, met Phew en met haar band Moin.
Te onthouden: SUNN O))) is echt, echt mijn ding niet.
Een vriend van mij beweert dat het voortdurend shift, hun geroezemoes maar dat doet een mier ook in je keuken en geen hond die dat ziet.
Ik kan mij niet herinneren zoveel rook (uit een machine) gezien te hebben op een podium ooit.
Kunnen die gasten wel deftig ademen eigenlijk?
Toeval bestaat niet. Maar toevallig heb ik net vrijwel al Valentina Magaletti's platen geluisterd (via Bandcamp). Veelal samenwerkingen met andere artiesten en vrijwel allemaal goed.
Jammer dat ik haar heb gemist!
This country makes it hard to fuck.
Dag 2 op het Le Guess Who festival.

YHWH Nailgun

Lonnie Holley & Friends (met oa Alabaster DePlume op sax)

Titi Bakorta

Alpha Maid

The Cosmic Tones Research Trio
Te onthouden: hippe postpunkbands uit Brooklyn zijn te vermijden.
Die gast van YHWH Nailgun (die ik reeds op Broadcast zag maar het voordeel vd twijfel gaf) is een POSEUR.
Ik vermoed dat hij de scheuren in zijn T shirt er zelf ingeknipt heeft, kwestie van wat meer street te zijn.
Scalles gezelschap zei: hij is zo knap als Jim Morrison.
Maar Morrison kon tenminste zingen - voegde ze er aan toe.
Te onthouden: black is beautiful.
Al de acts (zie fotos) die we zagen in Tivoli verrasten allemaal.
Neem nu bvb die zanger van The Cosmic Tones Research Trio, die een beetje door het spirituele lint leek te gaan.
Op een prettige manier.
De volgende dag zag ik de man rustig door de Voorstraat wandelen.
Een beetje gek doen kan geen kwaad.

YHWH Nailgun

Lonnie Holley & Friends (met oa Alabaster DePlume op sax)

Titi Bakorta

Alpha Maid

The Cosmic Tones Research Trio
Te onthouden: hippe postpunkbands uit Brooklyn zijn te vermijden.
Die gast van YHWH Nailgun (die ik reeds op Broadcast zag maar het voordeel vd twijfel gaf) is een POSEUR.
Ik vermoed dat hij de scheuren in zijn T shirt er zelf ingeknipt heeft, kwestie van wat meer street te zijn.
Scalles gezelschap zei: hij is zo knap als Jim Morrison.
Maar Morrison kon tenminste zingen - voegde ze er aan toe.
Te onthouden: black is beautiful.
Al de acts (zie fotos) die we zagen in Tivoli verrasten allemaal.
Neem nu bvb die zanger van The Cosmic Tones Research Trio, die een beetje door het spirituele lint leek te gaan.
Op een prettige manier.
De volgende dag zag ik de man rustig door de Voorstraat wandelen.
Een beetje gek doen kan geen kwaad.
Leuk verslag, Scalle!

- MarkS
- Knuffelnerd
- Contacteer:
Wanneer is iemand een poseur en wanneer een beetje gek?
'Kunnen zingen' is overschat en in Morrison's geval viel dat ook wel mee, zo'n enorm stembereik had hij niet (en ik ben een Doors-fan). En verder is er niets mis met poseurs zoals ik in dat andere topic al aangaf. Geen pose is ook een pose.
Memento Amoris