Welke film heb je het laatst gezien?
Re: Welke film heb je het laatst gezien?
Vandaag ook gezien. Heel erg mooi, en ja, ook enigmatisch. Met mw.#9 en #9 jr. in het lokale filmhuis gezien, met nog één andere bezoeker. De verstillende aftiteling ook helemaal afgekeken om te kunnen laten bezinken wat we in die 72 minuten zagen.Richardus schreef: ↑22 dec 2025, 20:56 Angel's Egg.
Nu op grootste scherm in Forum. Een film waar net zoveel theorieën over zijn als kijkers. Zelfs de maker zelf weet niet wat het behelst en het wordt vaak een Rorschach genoemd; ieder projecteert zijn eigen theorie op de symbolen, gebeurtenissen en mythes. Meest nog een stream of consciousness te noemen. Een enigma, een magisch mooi enigma.
If Man is five and the Devil is six and God is seven, dan zal ik wel Number9 zijn.
6 afraid of 7, 'cause 7-8-9.
Vier bij ons.
If Man is five and the Devil is six and God is seven, dan zal ik wel Number9 zijn.
Leuk dat nog iemand hier er van kan genieten!Number9 schreef: ↑22 dec 2025, 22:54Vandaag ook gezien. Heel erg mooi, en ja, ook enigmatisch. Met mw.#9 en #9 jr. in het lokale filmhuis gezien, met nog één andere bezoeker.Richardus schreef: ↑22 dec 2025, 20:56 Angel's Egg.
Nu op grootste scherm in Forum. Een film waar net zoveel theorieën over zijn als kijkers. Zelfs de maker zelf weet niet wat het behelst en het wordt vaak een Rorschach genoemd; ieder projecteert zijn eigen theorie op de symbolen, gebeurtenissen en mythes. Meest nog een stream of consciousness te noemen. Een enigma, een magisch mooi enigma.
De eerste voorstelling hier in de op één na kleinste zaal was volledig uitverkocht, de tweede in iets grotere zaal bijna helemaal. Het is dan ook legende in het genre, ik had niet verwacht het na (ook volle zalen) Imagine nog weer te zien. Ik had een reservering voor die eerste uitverkochte voorstelling, kort daarvoor ik zag dat hij gister in de grootste zaal zou zijn
Ik zie nu dat er tot in het nieuwe jaar screenings zijn bijgepland dan de eerder enkel 2 of 3 geplande, dus die twee eeuwig zuur zeikende trollen (goddank negerlijst) die jij quote zijn weer eens compleet wereldvreemd.
Ik heb vanwege gaarheid wel vrijdag Tokyo Godfathers geskipt, nu wel spijt van maar ik wil de films van Satoshi Kon toch graag eens op schijf hebben. Heb jij daar wel eens wat van gezien? Paprika, Perfect Blue, Millennium Actress?
aka Ri'shad, de Parel van het Noordoosten
Nee, ben niet zo'n groot filmfanaat / -kenner, alhoewel wel liefhebber. Dank voor de tip derhalve.
- Rainy Day Woman
- Forum Diva
Familie van Jafar, vroeg ik me laatst af? Zelf niet opgezocht
- Rainy Day Woman
- Forum Diva
Zijn zoon. 
The company of women with opinions and fat asses.
2 +2 =5
Docu over George Orwell.
Dagboekfragmenten van Orwell (vooral over de ontstaansgeschiedenis van zijn meesterwerk '1984') , visueel vergezeld met fragmenten van verfilmingen van dit boek of het thema ervan, en journalistieke beelden van diverse tijdvakken (van 1920 tot nu) die politieke manipulatie en (voorbodes van het ontstaan van) totalitaire regimes moeten verbeelden.
De beelden zijn niet door de hele film even overtuigend, en soms zelfs wat vergezocht.
Neemt niet weg dat de analyses van Orwell nog steeds staan als een huis.
Het treffends zijn-en blijven toch de voorbeelden van 'newspeak'.
Een voorbeeld van newspeak is bijvoorbeeld ook het narratief dat de EU er zou zijn om oorlogen te voorkomen
Docu over George Orwell.
Dagboekfragmenten van Orwell (vooral over de ontstaansgeschiedenis van zijn meesterwerk '1984') , visueel vergezeld met fragmenten van verfilmingen van dit boek of het thema ervan, en journalistieke beelden van diverse tijdvakken (van 1920 tot nu) die politieke manipulatie en (voorbodes van het ontstaan van) totalitaire regimes moeten verbeelden.
De beelden zijn niet door de hele film even overtuigend, en soms zelfs wat vergezocht.
Neemt niet weg dat de analyses van Orwell nog steeds staan als een huis.
Het treffends zijn-en blijven toch de voorbeelden van 'newspeak'.
Een voorbeeld van newspeak is bijvoorbeeld ook het narratief dat de EU er zou zijn om oorlogen te voorkomen
Probleemwolf
Dat is geen narratief. Dat is aantoonbaar waar. Daar is vriend en vijand van de EU het over eens.
This country makes it hard to fuck.
- Siegfried Stahl
- Meganerd
- Contacteer:
Een bijzonder week toch. Voor het eerst in mijn leven at ik pompoen (lekker) , kocht voor het eerst in mijn leven een potje marmelade (ik ben benieuwd) en zag voor het eerst in mijn leven de film Casablanca. Film met een stevige reputatie en niet geheel onterecht. Goeie film.

" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983
Siegfried Stahl. Lidnr.66.
Johnny Lydon 1983
Siegfried Stahl. Lidnr.66.
Het is inderdaad aantoonbaar waar binnen de newspeak.
Daar ben ik het als fervent criticus van de EU (vijand?) ook mee eens.
Laatst gewijzigd door David op 28 dec 2025, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Probleemwolf
Jij en Trumpie zijn het helemaal eens. 
Dus wat natratief en newspeak betreft verkeer je in goed gezelschap. Wat zeg ik, in het gezelschap van een genie.
Trumpie is om heel andere redenen vies van de EU.
Maar goed, zulke nuances zijn luie en simpele denkers als jij vreemd.
Maar goed, zulke nuances zijn luie en simpele denkers als jij vreemd.
Probleemwolf
Maar goed. Jullie zijn het helemaal eens wat EU betreft. Niks om je voor te schamen.
Om totaal andere redenen. Diametraal zelfs
Maar nogmaals. Dat soort nuances is je vreemd.
Dus ga vooral door met je vooroordelen en populistische framing.
Wat ben je toch een genuanceerde discussie partner.
Of gewoon oliedom?
Dat kan ook nog.
Maar nogmaals. Dat soort nuances is je vreemd.
Dus ga vooral door met je vooroordelen en populistische framing.
Wat ben je toch een genuanceerde discussie partner.
Of gewoon oliedom?
Dat kan ook nog.
Probleemwolf
Dat was weer een messcherpe discussie waarbij je met inhoudelijk ijzersterke argumenten op de proppen kwam.
Even een emoji erbij zodat je begrijpt of dit serieus bedoeld is of niet.

Even een emoji erbij zodat je begrijpt of dit serieus bedoeld is of niet.

Eindelijk weer eens een Mike van Diem joint. En de film valt in het geheel niet tegen. Ik mag zelfs zeggen dat ik ervan heb genoten. Het acteerwerk, de plaatjes en zelfs het onlogische plot vond ik leuk.

En als u een filmliefhebber bent zou dit ene prentje al voldoende moeten zijn.
Citizen Kane, idd.
Ik denk voor de derde keer.
Maar voor klassiekers maakt dat getal niet veel uit: een mens blijft ze met véél plezier bekijken.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date
- Ysidorus Fuchs
- Meganerd
Ik zou ook eigenlijk nog eens film moeten zien, maar het is simpeler om in YouTube konijnenpijpen te duiken.
“Not out to stud – Not out to pasture – Just out to lunch”
Mr. K, via Pathé Thuis, mwoah
Laatst gewijzigd door Richardus op 02 jan 2026, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Short cuts van Robert Altman, uit 1993.
We hadden het hier nog over deze film niet zo lang geleden, dus kreeg ik er weer zin in.
Voor de derde keer? Ik weet het niet meer.
Gedachten:
de film is een perfect snapshot van de Amerikaan met al zijn angsten & obsessies
de humor is haast in elk shot aanwezig (ook in de tragische en die zijn talrijk)
Meesterlijke film.
Nog steeds.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date
Folktales https://letterboxd.com/film/folktales/ nice
Het spits is eraf 
- Rainy Day Woman
- Forum Diva
- Ysidorus Fuchs
- Meganerd
De eerste Spinal Tap is moeilijk te overtreffen, maar toch wel vaak moeten lachen. Echter, het zal voor altijd een mysterie blijven hoe de klooiende groep uit het origineel zo beroemd en geliefd is kunnen worden dat ze majesties of rock zoals Paul McCartney en Elton John onder hun fans kunnen rekenen.
“Not out to stud – Not out to pasture – Just out to lunch”
Laatst gewijzigd door Richardus op 04 jan 2026, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Howl’s Moving Castle
Wat te zeggen? Een film vol fantasie en dolle pret. Als ik me niet vergis van Studio Ghibli, en iKer genoot met teugen. Op zich is het kasteel zo’n beetje het decor, dus de titel is wat vreemd. Maar ook weer niet zo vreemd, want de bewoners van het kasteel maken de avonturen mee.
Een 7,753189!
Make Peace Not War
En het is de titel van het boek waarop het is gebaseerd.iKer schreef: ↑04 jan 2026, 09:31
Howl’s Moving Castle
Wat te zeggen? Een film vol fantasie en dolle pret. Als ik me niet vergis van Studio Ghibli, en iKer genoot met teugen. Op zich is het kasteel zo’n beetje het decor, dus de titel is wat vreemd. Maar ook weer niet zo vreemd, want de bewoners van het kasteel maken de avonturen mee.
Een 7,753189!
- Rainy Day Woman
- Forum Diva
Heb (nog) niet alles van hem gezien (met deze erbij wel alles vanaf The Lobster) en vind het ook niet zijn beste. Al blijft ie nog wel een beetje door mijn hoofd spoken.
Nuremberg.
Ik het het boek waarop deze film is gebaseerd ('de nazi en de psychiater') en weet daarnaast ook het eea over het Neurenberg proces en kan zodoende concluderen dat de film nogal een loopje neemt met de feiten.
Laat onverlet dat met name de heer Crowe een overtuigende Hermann Göring weet neer te zetten (al was ik me niet bewust van het gegeven dat de tweede man van het derde rijk zo perfect Engels sprak
).
De rol van de psychiater wordt gespeeld door Rami Malek en is een ontzettende miscast.
Desalniettemin een onderhoudende film, die ondanks dat het in een filmhuis werd gedraaid, toch veel popcorn en chips etende Tokkies aantrok.
Die verwacht je toch eerder bij een Dune film.
Ik het het boek waarop deze film is gebaseerd ('de nazi en de psychiater') en weet daarnaast ook het eea over het Neurenberg proces en kan zodoende concluderen dat de film nogal een loopje neemt met de feiten.
Laat onverlet dat met name de heer Crowe een overtuigende Hermann Göring weet neer te zetten (al was ik me niet bewust van het gegeven dat de tweede man van het derde rijk zo perfect Engels sprak
De rol van de psychiater wordt gespeeld door Rami Malek en is een ontzettende miscast.
Desalniettemin een onderhoudende film, die ondanks dat het in een filmhuis werd gedraaid, toch veel popcorn en chips etende Tokkies aantrok.
Die verwacht je toch eerder bij een Dune film.
Probleemwolf
Oh Dddavida is ook weer ns z'n gehucht uitgekomen voor een filmpje. Zal wel weer een hollywood blockbuster met bekende acteurs zijn geweest, om lekker bij te janken, of iets met nazi's. Verder kijktie niks.
Blockbusters voor popcorn Tokkies als Dune kijk ik dus juist niet.
Dat is meer voor vuurwerkTokkies als jij weggelegd.
En ook zo sneu dat je net doet alsof je mijn postings niet leest.
Met je zgn vijandenlijstje.
man word toch eens volwassen!
Dat is meer voor vuurwerkTokkies als jij weggelegd.
En ook zo sneu dat je net doet alsof je mijn postings niet leest.
Met je zgn vijandenlijstje.
man word toch eens volwassen!
Probleemwolf
-
roadrunner
- Forumjunk

Ik kan het horrortopic niet meer vinden maar deze film zag ik vanmorgen, hakte er behoorlijk in, een 7,1
'Your mother sucks cocks in hell'
- Krautsurfer
- Meganerd
klopt.roadrunner schreef: ↑04 jan 2026, 16:40
Ik kan het horrortopic niet meer vinden maar deze film zag ik vanmorgen, hakte er behoorlijk in, een 7,1![]()
‘ik hoop dat je kanker krijgt’ - Oved
‘Goed bezig’ - Siegfried Stahl
‘een verongelijkte drammende janker’ -David
‘Lekker ding’ - RDW
Uw mening hier, voor slechts vijf euro per letter!
Grijp die kans!
‘Goed bezig’ - Siegfried Stahl
‘een verongelijkte drammende janker’ -David
‘Lekker ding’ - RDW
Uw mening hier, voor slechts vijf euro per letter!
Grijp die kans!
- Rainy Day Woman
- Forum Diva

Misschien niet heel origineel, maar desalniettemin een fijn, warm, bitterzoet, grotendeels luchtig filmpje. Had ik wel even behoefte aan (zeker na die van gisteren).
Ennn het eerste bioscoopbezoek van 2026 is een feit!
- Rainy Day Woman
- Forum Diva
Nog drie dagen vakantie, dus hopelijk lukt het om nog wat te zien. 
- Rainy Day Woman
- Forum Diva

Toch maar thuis een film gekeken vandaag.
Apartig, loom tot ronduit traag, vermakelijk ook wel. In eerste instantie lijkt het een heistfilm te worden maar dat blijkt totaal niet het geval. Prettig gefilmd en een fijne jazzsoundtrack.

Ronin van John Frankenheimer, uit 1998.
Want te streamen op VRT max.
Best wel spannend zeg, ik zat haast te daveren op mijn stoel. Het is dan ook een Frankenheimerfilm!
Te onthouden: de geweldige achtervolgingsscène door Parijs.
En de geweldige, integraal deel uitmakend van het verhaal, beelden van Nice, Arles en de lichtstad.