Hardlopen
Re: Hardlopen
Tomorrow is yesterday's history and art will still be there, even if life terminates.
- Keith Emerson
- Keith Emerson
Zometeen hardlopen! Vandaag op het programma: 4x 6 minuten hardlopen/1 minuut wandelen.
Pees klaar? Ik mag op z'n vroegst ook weer pas na 't weekend, maar denk dat ik nog even langer moet wachten. Mss dinsdag maar dan niet op m'n barefoot schoenen maar mn oudere met nog paar mm drop, even de kuit nog ontzien
aka Ri'shad, Parel van het Noordoosten
Het is maar een forum, een internetforum!
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
's Werelds oudste marathonloper (114) overlijdt na aanrijding
's Werelds oudste marathonloper, Fauja Singh, is overleden als gevolg van een aanrijding. De waarschijnlijk 114 jaar oude atleet werd zondag aangereden door een auto toen hij een weg overstak in zijn woonplaats in de Indiase deelstaat Punjab. Hij overleed gisteren in een ziekenhuis aan de gevolgen van het ongeluk.
Singh begon met hardlopen in 1994. Hij was toen ongeveer 83. Hij was een paar jaar eerder met zijn vijfde zoon naar Londen verhuisd. De reden dat hij begon, was het verlies van die zoon. Hij kreeg tijdens een storm een stuk rondvliegend metaal tegen zijn hoofd. "Rennen gaf Singh een een nieuwe focus in zijn leven", zegt zijn voormalige coach tegen The New York Times. "Dat maakte het leven de moeite waard."
Recordtijden
Wat volgde is een opmerkelijke sportcarrière. In 2010 liep hij zijn eerste marathon, die van Londen, in 6 uur en 45 minuten. Daarna volgden er meer, die van New York, Toronto en nog meer in Londen.
In 2011, toen hij ongeveer 100 was, zette hij bij een atletiekevenement voor senioren in Toronto in de categorie 95+ op één dag acht wereldrecordtijden neer op looponderdelen tussen de 100 en 5000 meter. "Tussendoor ging hij even zitten en dronk wat thee", zegt een organisator van het evenement tegen de krant.
AFP
Singh aan de finish bij de marathon van Toronto in 2011
Drie dagen later liep hij de marathon van Toronto in 8 uur en 25 minuten. In werkelijkheid was hij 14 minuten sneller, maar hij kon in het gedrang pas 14 minuten na het klinken van het startschot de startlijn passeren.
Al die prestaties leverden hem de bijnaam de Tulband Tornado op. Singh was een sikh, om geloofsredenen droeg hij tijdens het hardlopen altijd een tulband. In 2016 stopte hij met het lopen van marathons, maar hij liep nog wel elke dag 16 kilometer (10 mijl).
Niet erkend
Op latere leeftijd keerde Singh terug naar zijn geboorteland. Hoe oud hij exact was, kon nooit worden vastgesteld. In de tijd dat hij geboren is, werden in India niet altijd geboorteaktes opgemaakt. Zelf hield hij 1 april 1911 als zijn geboortedatum aan.
Omdat hij geen bewijs kon overleggen, zijn zijn records nooit officieel erkend. Singh zat daar niet mee. "Het maakt sommige mensen blij dat ze het in twijfel kunnen trekken, maar het maakt de vele mensen die het geloven gelukkiger."
https://nos.nl/artikel/2575119-s-wereld ... aanrijding
's Werelds oudste marathonloper, Fauja Singh, is overleden als gevolg van een aanrijding. De waarschijnlijk 114 jaar oude atleet werd zondag aangereden door een auto toen hij een weg overstak in zijn woonplaats in de Indiase deelstaat Punjab. Hij overleed gisteren in een ziekenhuis aan de gevolgen van het ongeluk.
Singh begon met hardlopen in 1994. Hij was toen ongeveer 83. Hij was een paar jaar eerder met zijn vijfde zoon naar Londen verhuisd. De reden dat hij begon, was het verlies van die zoon. Hij kreeg tijdens een storm een stuk rondvliegend metaal tegen zijn hoofd. "Rennen gaf Singh een een nieuwe focus in zijn leven", zegt zijn voormalige coach tegen The New York Times. "Dat maakte het leven de moeite waard."
Recordtijden
Wat volgde is een opmerkelijke sportcarrière. In 2010 liep hij zijn eerste marathon, die van Londen, in 6 uur en 45 minuten. Daarna volgden er meer, die van New York, Toronto en nog meer in Londen.
In 2011, toen hij ongeveer 100 was, zette hij bij een atletiekevenement voor senioren in Toronto in de categorie 95+ op één dag acht wereldrecordtijden neer op looponderdelen tussen de 100 en 5000 meter. "Tussendoor ging hij even zitten en dronk wat thee", zegt een organisator van het evenement tegen de krant.
AFP
Singh aan de finish bij de marathon van Toronto in 2011
Drie dagen later liep hij de marathon van Toronto in 8 uur en 25 minuten. In werkelijkheid was hij 14 minuten sneller, maar hij kon in het gedrang pas 14 minuten na het klinken van het startschot de startlijn passeren.
Al die prestaties leverden hem de bijnaam de Tulband Tornado op. Singh was een sikh, om geloofsredenen droeg hij tijdens het hardlopen altijd een tulband. In 2016 stopte hij met het lopen van marathons, maar hij liep nog wel elke dag 16 kilometer (10 mijl).
Niet erkend
Op latere leeftijd keerde Singh terug naar zijn geboorteland. Hoe oud hij exact was, kon nooit worden vastgesteld. In de tijd dat hij geboren is, werden in India niet altijd geboorteaktes opgemaakt. Zelf hield hij 1 april 1911 als zijn geboortedatum aan.
Omdat hij geen bewijs kon overleggen, zijn zijn records nooit officieel erkend. Singh zat daar niet mee. "Het maakt sommige mensen blij dat ze het in twijfel kunnen trekken, maar het maakt de vele mensen die het geloven gelukkiger."
https://nos.nl/artikel/2575119-s-wereld ... aanrijding
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Kutauto's. 
Zeg dat wel 
Tomorrow is yesterday's history and art will still be there, even if life terminates.
- Keith Emerson
- Keith Emerson
Ja! Gisteren nog een half uur volledig pijnloos hardgelopen.
Mooi zo! Ik nog niet 
En idd; die kloten auto's weer
En idd; die kloten auto's weer
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Zo even een rondje hardlopen! 
Ik lijk gister door m'n peesprobleem heen gelopen te hebben. Hij had de neiging ondertussen weer op te laaien maar het lukte me het eruit te schudden notabene en rest van de dag, en ook vanochtend, is er geen spoor van te bekennen. Yay! Vrijdag voor de voorzichtigheid nog één keer op de schoenen met 4mm drop en dan volgende week weer terug op de barefoot schoenen.
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
- Krautsurfer
- Meganerd
Ooit, in een grijs verleden had ik op oudejaarsdag m’n voet tamelijk hard verstuikt.
Met zwelling & al. De ervaring leerde dat dat wel een aantal weekjes zou kosten. En dat was kut, want ik had die avond een feestje bij een vriend van me.
Uiteraard toch gegaan, met de toenmalige Vrouwe Krautsurfer, strompelend en wel, en besloten dan de avond maar in een stoel door te brengen.
Het was in de tijd dat ik voor oud & nieuw altijd een mdma’tje slikte. Zo ook nu. En ik was de enige niet. Erg gezellig!
Dus op een gegeven moment voelde ik de pijn niet meer zo, en waagde zelfs een woonkamerdansje. En toen het oude jaar helemaal op was, gingen we met z’n allen naar Rotown / Vibes. Een kroeg-club combie die altijd erg goed uitpakte met oud en nieuw.
De hele nacht op de been geweest, zo rond acht uur ‘s ochtends in bed gepleurd, en de volgende dag bleek dat die hele verstuiking gewoon compleet weg was.
Vreemde ervaring.
Sindsdien besloten om bij dergelijke klotigheidjes de boel zoveel mogelijk in beweging te houden. Werkt niet altijd, maar ik heb er een keer een verstuikte duim (na een dommige struikelactie) weer mee aan de praat gekregen binnen een halve dag.
Met zwelling & al. De ervaring leerde dat dat wel een aantal weekjes zou kosten. En dat was kut, want ik had die avond een feestje bij een vriend van me.
Uiteraard toch gegaan, met de toenmalige Vrouwe Krautsurfer, strompelend en wel, en besloten dan de avond maar in een stoel door te brengen.
Het was in de tijd dat ik voor oud & nieuw altijd een mdma’tje slikte. Zo ook nu. En ik was de enige niet. Erg gezellig!
Dus op een gegeven moment voelde ik de pijn niet meer zo, en waagde zelfs een woonkamerdansje. En toen het oude jaar helemaal op was, gingen we met z’n allen naar Rotown / Vibes. Een kroeg-club combie die altijd erg goed uitpakte met oud en nieuw.
De hele nacht op de been geweest, zo rond acht uur ‘s ochtends in bed gepleurd, en de volgende dag bleek dat die hele verstuiking gewoon compleet weg was.
Vreemde ervaring.
Sindsdien besloten om bij dergelijke klotigheidjes de boel zoveel mogelijk in beweging te houden. Werkt niet altijd, maar ik heb er een keer een verstuikte duim (na een dommige struikelactie) weer mee aan de praat gekregen binnen een halve dag.
‘ik hoop dat je kanker krijgt’ - Oved
‘Goed bezig’ - Siegfried Stahl
‘een verongelijkte drammende janker’ -David
‘Lekker ding’ - RDW
Uw mening hier, voor slechts vijf euro per letter!
Grijp die kans!
‘Goed bezig’ - Siegfried Stahl
‘een verongelijkte drammende janker’ -David
‘Lekker ding’ - RDW
Uw mening hier, voor slechts vijf euro per letter!
Grijp die kans!
Het kan, het is altijd een afweging en je hebt een basis nodig van goed lichaamsbewustzijn en een gedeelte kennis om het goed in te schatten. En/of er door ervaring achter te komen, zoals jij 
Ik heb nu bv dik 3 weken niet hardgelopen om het voldoende te laten herstellen na ik er 1 of 2x (weeniemeer) dacht wel even doorheen te lopen en het daardoor te verergeren ¯\_(ツ)_/¯
Dus heel absoluut is het niet maar met vrijwel alles van het bewegingsapparaat zorgt te lang stilzitten ervoor dat de boel niet meer geolied wordt (wat door beweging gebeurt...) en je de situatie eerder vertraagt of zelfs verslechtert dan verbetert of heling stimuleert.
Ik heb nu bv dik 3 weken niet hardgelopen om het voldoende te laten herstellen na ik er 1 of 2x (weeniemeer) dacht wel even doorheen te lopen en het daardoor te verergeren ¯\_(ツ)_/¯
Dus heel absoluut is het niet maar met vrijwel alles van het bewegingsapparaat zorgt te lang stilzitten ervoor dat de boel niet meer geolied wordt (wat door beweging gebeurt...) en je de situatie eerder vertraagt of zelfs verslechtert dan verbetert of heling stimuleert.
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Toch op de barefoot schoenen gegaan
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Ik vind het best wel opmerkelijk trouwens, hoe lang pezen moeten wennen aan de belasting van hardlopen. Maar het gaat steeds beter, de afgelopen weken ren ik drie keer per week zo'n 5 à 6 kilometer. 
Te weinig impact gehad, fietsen en zeker zwemmen zijn veel minder belastend. Zou je richting barefoot moeten proberen, heeft me iets van anderhalf jaar aan pijn en blessures gekost voor m'n pezen/spieren/botten er aan gewend waren terwijl ik het heul geleidelijk opbouwde .
Krachttraining met gewichten heb ik nooit gelezen dat je gedaan hebt of doet? Waarschijnlijk, met je zwempezen, zou je daar iets vergelijkbaars merken.
Elke sport is weer een ander sooft belasting. Bij tennis of voetbal zou ik de lul zijn qua blessures.
Krachttraining met gewichten heb ik nooit gelezen dat je gedaan hebt of doet? Waarschijnlijk, met je zwempezen, zou je daar iets vergelijkbaars merken.
Elke sport is weer een ander sooft belasting. Bij tennis of voetbal zou ik de lul zijn qua blessures.
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Of je koopt een roeimachine.
En dan thuis uren ijsberen of je 'm gaat gebruiken of laat verstoffen.
Zo kom ik aan mijn stappen
En dan thuis uren ijsberen of je 'm gaat gebruiken of laat verstoffen.
Zo kom ik aan mijn stappen
Probleemwolf
Ja, krachttraining erbij is misschien wel een goed idee, dat doe ik nu inderdaad nog niet. Ik vind de afwisseling van zwemmen en hardlopen tot nu toe wel érg fijn in ieder geval. 
Ik daxht dat m'n kuit weer verrot was, zo voelde het wel na het te hard stappen op Sail (om door de strompelende mongolen heen te komen naar de trein) maar eigenlijk ging het net best weer goed zo na anderhalve week
licht branderige peesschede wel maar niet gevoeticapt makende steken
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
- deschrijver
- Knuffelnerd
Familie toevallig?
(staat mij iets bij over mongolengedoe familiefeest)
Only love, only love can leave such a mark. But only love, only love can heal such a scar.
- Keith Emerson
- Keith Emerson
Heb je wel ns een van je dildo's diep in je neus gehad? De kingkong bv?
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
wat een taalgebruik, sinds Miyuki\s dood heb ik nul komma nul met mezelf gespeeld! 
- Keith Emerson
- Keith Emerson
Heb je wel de goeie poes laten cremeren
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Dat doe jij nou exact ook bij mij, koekje van eigen deeg met je kuit 
- Keith Emerson
- Keith Emerson
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Ik werd net achterna gezeten door een dichte mistbank, toen ik me omdraaide voor de terugweg liep ik er zo recht tegenin en daar had ie niet van terug, ha! 
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Ik was te warm gekleed
vond het koude wind dus had mn wind/regenstoppende jack extra aan, en eronder een laag minder maar was te heet. Blijft soms experimenteren met frisser weer. Nou ja, goed uitgezweten.
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Ik ben weer terug naar t-shirt en korte broek. Anders is het binnen vijf minuten zweten als een otter.
Met deze temps is ook dat niet gezond, is wel te koud kleden, is alsof je je warm voelt na alcohol drinken. Beste is een laag of 2 a 3 met lange mouw en broek (jaja) dat ademt en zweet snel afvoert. Katoen is funest in koudere jaargetijden. Zweten is niet perse erg hè, ook niet vies (als je normaal gezond bent/drinkt/eet) en gewoon vrijwel niet te voorkomen...je bent aan het hardlopen...
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Hmm, ja, daar heb je wel een punt. En dan gaat ook een groot deel van de energie verloren aan het op temperatuur houden van je lichaam.
Volgende keer toch maar weer een broek en laagjes, inclusief lange mouwen.
Volgende keer toch maar weer een broek en laagjes, inclusief lange mouwen.
- deschrijver
- Knuffelnerd
Gewoon wat minder hard lopen. Tenzij je heel veel haast hebt.
Only love, only love can leave such a mark. But only love, only love can heal such a scar.
Ik wilde vandaag weer beginnen maar het weer is toch nog verre van uitnodigend...
ik stap zo de roeitrainer wel weer op
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Eerste hardloop van het jaar, meteen in korte broek en (dubbel) tshirt
wat een contrast met vorige week! En lekker De Jeugd erbij in de shuffle op de doppies (
), lekkellekkel! 
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Ik ga zo ook even.
Minder lekker weer dan woensdag
maar ach geen kans op oververhitting iig
ging best lekkellekkel
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
- deschrijver
- Knuffelnerd
Hoe veel wanstaltigheid kan een mens in een bericht kwijt?
Dat verspreid jij inderdaad gewoon over al je berichten.
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
- deschrijver
- Knuffelnerd
Spreidingswet 2.0
Ik heb gisteren voor het eerst een halve marathon gelopen! 
Goed zeg, je kunt zo aan wedstrijden meedoen!
Ik heb het in m'n leven nooit uitgebouwd, altijd rond 45min met naar believen wandelpassages. Het zakt bij mij ook tijdenlang weer weg door drukte, vermoeidheid of winter/slecht weer (dan kan ik me er nauwelijks toe zetten). Puur beetje onderhoud, zou er de uren ook niet langer voor over hebben danwel hébben (geen film kijken dan ofzo). En dan die peesschedeontsteking nog...
Hoe vaak loop je zo'n 2 uur dan per week/maand?
Ik heb het in m'n leven nooit uitgebouwd, altijd rond 45min met naar believen wandelpassages. Het zakt bij mij ook tijdenlang weer weg door drukte, vermoeidheid of winter/slecht weer (dan kan ik me er nauwelijks toe zetten). Puur beetje onderhoud, zou er de uren ook niet langer voor over hebben danwel hébben (geen film kijken dan ofzo). En dan die peesschedeontsteking nog...
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Dit was de eerste keer dat ik daadwerkelijk twee uur liep, maar ik loop wel iets van vijf à zes keer per week. Deze maand heb ik inmiddels iets meer dan 200 kilometer gelopen.Richardus schreef: ↑27 apr 2026, 08:27 Goed zeg, je kunt zo aan wedstrijden meedoen!
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Al schoenen van €500 met meeverend schuim en carbonplaat? 
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯