De VPRO bestaat 100 jaar
De VPRO bestaat 100 jaar
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b47f4928/
Leuk interview in de Volkskrant. "In de jaren zeventig tot negentig straalden journalisten van de drie V’s – Volkskrant, VPRO, Vrij Nederland – [...] in alles uit dat ze de wijsheid heel erg in pacht hadden. Ze bepaalden wat wel kon en wat niet, wat wel goed was en wat niet, ze waren behoorlijk stellig."
Dat zijn precies de media die mij vanaf de studentijd gevormd hebben, die me uit de enigszins bekrompen en bescheiden cultuur van een Fries terpdorpje omhoog hebben getrokken. Ik ga dat boek wel kopen.
Leuk interview in de Volkskrant. "In de jaren zeventig tot negentig straalden journalisten van de drie V’s – Volkskrant, VPRO, Vrij Nederland – [...] in alles uit dat ze de wijsheid heel erg in pacht hadden. Ze bepaalden wat wel kon en wat niet, wat wel goed was en wat niet, ze waren behoorlijk stellig."
Dat zijn precies de media die mij vanaf de studentijd gevormd hebben, die me uit de enigszins bekrompen en bescheiden cultuur van een Fries terpdorpje omhoog hebben getrokken. Ik ga dat boek wel kopen.
Voorheen Vlaecks. Nu nóg groener en nóg linkser, maar altijd genuanceerd.
- 1ofthemFaces
- Knuffelnerd
Re: De VPRO bestaat 100 jaar
Hij ziet daar ook een directe oorzaak voor het huidige populisme in.Flaaks schreef: ↑26 mei 2026, 09:50 https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b47f4928/
- Ysidorus Fuchs
- Meganerd
Dat moet gevierd worden!De VPRO bestaat 100 jaar
Misschien wel met een nieuw forum?
Ik zeg maar iets.
“The forest was shrinking but the trees kept voting for the axe, for the axe was clever and convinced the trees that because his handle was made of wood he was one of them.”
Betaalmuur!

In ieder geval ga ik het boek ook kopen. Wel jammer dat er slechts 50 van de 300 pagina's over de eerste 40 jaar gaan en het zo te zien ook geen academisch werk is.
En die eerste zin van de flaptekst belooft ook al weinig goeds...
En die eerste zin van de flaptekst belooft ook al weinig goeds...
https://www.rubinstein.nl/boeken/waar-g ... lijk-over/Wat ooit begon als de Vrijzinnig Protestantse Radio Omroep geleid door dominees, groeide uit tot een eigenzinnige en invloedrijke omroep van vrije geesten.
Ik ga het boek ook kopen omdat het erop lijkt dat de schrijver een goede kijk heeft op kwaliteit en culturele waarde. Hij zegt dat Lubach bij de RTL even goed is gebleven, en dat is correct! Ook ben ik het ermee eens dat Wim T. Schippers (nog) meer VPRO is dan Koot & Bie. Ik ben benieuwd wat hij nog meer van dit soort wijsheden te melden heeft. 
Ik heb net even gerekend, ik betaal nu al trouw bijna 40 jaar daarvan een tientje per maand.De VPRO bestaat 100 jaar
Een traditie in mijn familie, mijn ouders droegen aanvankelijk ook als tientjesleden bij. Ook aan de EO trouwens. En we waren volwaardig NCRV-lid.
Ja mensen. iKer is nog stevig in de verzuilde wereld opgegroeid. Protestants-christelijke school, gereformeerde kerk, gereformeerde vrienden en kennissen van mijn ouders.
En nu dus een atheistisch-spirituele vriendin met deels conservatieve katholieke opvoeding. Vol met tattoos, iets wat verder niet voorkomt bij de familie van meer dan 120 leden. Ik ben volledig, maar dan ook volledig ontspoort!
Laatst gewijzigd door iKer op 27 mei 2026, 06:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Make Peace Not War
Wat ben je daar laat mee begonnen dan, je had ze toch bijna de hele weg kunnen steunen
aka Ri'shad, Parel van het Noordoosten
Nothing to be done
¯\_(ツ)_/¯
Nothing to be done
¯\_(ツ)_/¯
Ik moet ergens toen ik 19, 20 jaar was lid zijn geworden. Ik kon nog gratis naar Public Enemy weet ik nog. Ik weet ook nog dat ik zei tegen iemand ‘zonde dat ik niet kan!’
Make Peace Not War
Die goeie ouwe tijd toen je nog niet continu in jezelf sprak
aka Ri'shad, Parel van het Noordoosten
Nothing to be done
¯\_(ツ)_/¯
Nothing to be done
¯\_(ツ)_/¯
Dat je ouders zowel van de EO als van de NCRV én VPRO lid waren, pleit juist tegen verzuiling. Bovendien hebben vrijzinnigen en evangelicalen nooit echt een zuil gevormd.iKer schreef: ↑27 mei 2026, 06:15Ik heb net even gerekend, ik betaal nu al trouw bijna 40 jaar daarvan een tientje per maand.De VPRO bestaat 100 jaar
Een traditie in mijn familie, mijn ouders droegen aanvankelijk ook als tientjesleden bij. Ook aan de EO trouwens. En we waren volwaardig NCRV-lid.
Ja mensen. iKer is nog stevig in de verzuilde wereld opgegroeid. Protestants-christelijke school, gereformeerde kerk, gereformeerde vrienden en kennissen van mijn ouders.
En nu dus een atheistisch-spirituele vriendin met deels conservatieve katholieke opvoeding. Vol met tattoos, iets wat verder niet voorkomt bij de familie van meer dan 120 leden. Ik ben volledig, maar dan ook volledig ontspoort!
- MarkS
- Knuffelnerd
- Contacteer:
- MarkS
- Knuffelnerd
- Contacteer:
Overigens heeft de VPRO helemaal niets aan dat tientje per jaar van jou.
Feck!
ontspoord*
“I tell you, we are here on Earth to fart around, and don't let anybody tell you different.”
― Kurt Vonnegut, A Man Without a Country
― Kurt Vonnegut, A Man Without a Country
Tientjesleden telden altijd mee bij het ledenaantal, en daarmee de status en het aantal uren uitzendtijd. Ik ontvang trouwens al meer dan 30 jaar de VPRO-gids.
Zojuiste de nieuwe VPRO-gids op de deurmat. Erg leuke jubileumeditie . 
If Man is five and the Devil is six and God is seven, dan zal ik wel Number9 zijn.
6 afraid of 7, 'cause 7-8-9.
- deschrijver
- Knuffelnerd
Ga ik eens kijken of zoiets nog ergens te koop is.
Only love, only love can leave such a mark. But only love, only love can heal such a scar.
Jawel hoor. Naar aantal leden krijgen omroepen subsidie. Ik heb ook niks aan de VPRO want kijk geen TV en luister geen radio. Ik kijk wel soms VPRO op Youtube en Whatsapp.
Make Peace Not War
Het is maar net wat je een zuil noemt. VPRO, NCRV en EO vormden een protestantse zuil. Dat die zuil eigenlijk toen al niet meer bestond belette mn ouders niet om te doen alsof er niks was veranderd.(klaz*) schreef: ↑27 mei 2026, 07:56Dat je ouders zowel van de EO als van de NCRV én VPRO lid waren, pleit juist tegen verzuiling. Bovendien hebben vrijzinnigen en evangelicalen nooit echt een zuil gevormd.iKer schreef: ↑27 mei 2026, 06:15Ik heb net even gerekend, ik betaal nu al trouw bijna 40 jaar daarvan een tientje per maand.De VPRO bestaat 100 jaar
Make Peace Not War
Nope, klopt niet.
Lees mijn proefschrift straks maar (of eender welk hedendaags geschiedenisboek over de verzuiling).
- deschrijver
- Knuffelnerd
Interessant! Ik ben wel benieuwd.
Only love, only love can leave such a mark. But only love, only love can heal such a scar.
Je kunt niet alle protestanten op één hoop gooien, zoals iKer hier doet. Vrijzinnigen hadden geen politieke partijen, eigen kranten of eigen scholen (de meesten lieten hun kinderen naar de openbare school gaan). Zij waren doorgaans juist ook kritisch op de verzuiling en pleitten voor één landelijke omroep. Evangelicalen zijn op hun beurt weer heel anders dan gereformeerden of vrijzinnigen. En de EO is pas opgericht in 1967, toen de ontzuiling al gaande was.
- deschrijver
- Knuffelnerd
Staat mij iets bij van een vloekende dominee namens de VPRO, waar de EO niet zo blij mee was.
- Rainy Day Woman
- Forum Diva
- Rainy Day Woman
- Forum Diva
Ik ook, als ik de tijd dat ik in mijn ouderlijk huis woonde meetel.
The company of women with opinions and fat asses.
Ik heb het boek inmiddels besteld. Samen met de banaanbundel! 
Bwdoel je ds. Klaas Hendrikse (van "Geloven in een God die niet bestaat")? Die vloekte overigens bij mijn weten niet, maar was in een deel van Christelijke Nederland wel controversieel. Had wel een boeiende (ik denk vrijzinnige) kijk op het geloof. Er staat me zoiets bij dat hij stelde dat God niet zozeer 'bestaat", maar dat God (of het Goddelijke) gebéúrt. Dat vind ik een mooie gedachte, want het is zeker waar dat 'het Goddelijke' (waar je heel veel invulling aan kan geven) absoluut op sommige momenten, op sommige plaatsen en in sommige omstandigheden gebeurt.deschrijver schreef: ↑27 mei 2026, 14:46 Staat mij iets bij van een vloekende dominee namens de VPRO, waar de EO niet zo blij mee was.
If Man is five and the Devil is six and God is seven, dan zal ik wel Number9 zijn.
- Krautsurfer
- Meganerd
Tsjah, maar het omgekeerde ook.Number9 schreef: ↑30 mei 2026, 14:58Bwdoel je ds. Klaas Hendrikse (van "Geloven in een God die niet bestaat")? Die vloekte overigens bij mijn weten niet, maar was in een deel van Christelijke Nederland wel controversieel. Had wel een boeiende (ik denk vrijzinnige) kijk op het geloof. Er staat me zoiets bij dat hij stelde dat God niet zozeer 'bestaat", maar dat God (of het Goddelijke) gebéúrt. Dat vind ik een mooie gedachte, want het is zeker waar dat 'het Goddelijke' (waar je heel veel invulling aan kan geven) absoluut op sommige momenten, op sommige plaatsen en in sommige omstandigheden gebeurt.deschrijver schreef: ↑27 mei 2026, 14:46 Staat mij iets bij van een vloekende dominee namens de VPRO, waar de EO niet zo blij mee was.
En om dat nou te gaan antropomorfiseren vind ik ook weer wat.
‘ik hoop dat je kanker krijgt’ - Oved
‘Goed bezig’ - Siegfried Stahl
‘een verongelijkte drammende janker’ -David
‘Lekker ding’ - RDW
Uw mening hier, voor slechts vijf euro per letter!
Grijp die kans!
‘Goed bezig’ - Siegfried Stahl
‘een verongelijkte drammende janker’ -David
‘Lekker ding’ - RDW
Uw mening hier, voor slechts vijf euro per letter!
Grijp die kans!
Mooi artikel vandaag in Trouw, met geniale foto gezien 100 jaar VPRO.

Hoepla zeg!
Hoepla, wat ik je brom.
- deschrijver
- Knuffelnerd
Geen idee. Kan ook dat iemand het wat bonter heeft gemaakt dan dat het was, want zelf nooit gehoord. Ging over een uitzending van de VPRO op de radio, waarna de EO was geprogrammeeerd.Number9 schreef: ↑30 mei 2026, 14:58Bwdoel je ds. Klaas Hendrikse (van "Geloven in een God die niet bestaat")? Die vloekte overigens bij mijn weten niet, maar was in een deel van Christelijke Nederland wel controversieel. Had wel een boeiende (ik denk vrijzinnige) kijk op het geloof. Er staat me zoiets bij dat hij stelde dat God niet zozeer 'bestaat", maar dat God (of het Goddelijke) gebéúrt. Dat vind ik een mooie gedachte, want het is zeker waar dat 'het Goddelijke' (waar je heel veel invulling aan kan geven) absoluut op sommige momenten, op sommige plaatsen en in sommige omstandigheden gebeurt.deschrijver schreef: ↑27 mei 2026, 14:46 Staat mij iets bij van een vloekende dominee namens de VPRO, waar de EO niet zo blij mee was.
-
roadrunner
- Forumjunk

Zonet mijn lidmaatschap opgezegd, ik heb meer met AVRO/TROS 
-
roadrunner
- Forumjunk

Of Omroep Max, ik zoek toevallig ook een goedkope vakantiewoning in het buitenland momenteel 
Van een 100jarige omroep naar een omroep voor 100jarigen.roadrunner schreef: ↑30 mei 2026, 19:50 Of Omroep Max, ik zoek toevallig ook een goedkope vakantiewoning in het buitenland momenteel![]()