Ik ga Billy niet de lol doen een top 10 te plaatsen van 2009 ivm plekje voor 2012.
Hierbij de beste films die ik voor het eerst zag in 2009.
1)
En wat voor een schoonheid ligt er in ongebruikt industrieel erfgoed en in gesloopte gebouwen? Heel veel zoals in deze film te zien is.
Een soort van neo-realisme, maar dan op de Fitzcarraldo-wijze. Waarbij adembenemende beelden gewoon ook kunnen.
Ik heb hem net gezien en ben nog een beetje verbluft door deze film. Overtreft de top-film die ik in 2008 zag en alles wat ik dit jaar zag.
Een heel indrukwekkend meesterwerk dan nog lange tijd indruk zal blijven maken.
2)
Kijk dit soort films nou eenmaal het liefst in 1 lange zit anders gaat er toch altijd iets van de totaalsfeer verloren (films in delen kijken brrrrrr).
En wat een prachtig meesterwerk. Een hoogtepunt in de Europeese cinema.
Verhaal volgen valt best wel mee. Wel even handig als je weet dat soms in 1 scene verandert wordt van tijdsperspectief.
En inderdaad niet in paniek raken als je even een klein lijntje niet meekrijgt.
Laat je meevoeren met het prachtige (langzame) verhaaltempo van deze film en leer een Griekenland kennen dat heel anders en een stuk minder vrolijk blijkt te zijn dan die je op je vakanties naar Kreta of Rhodos voorgeschoteld krijgt.
Een burgeroorlog die diepe sporen trekt door het land, de bevolking en de toneelgroep die de leidraad vormt in deze film.
3)
(The Days Of Eclipse)
Een jonge arts die verzeild raakt in een surrealistisch Toerkmenistan. Deed me wel iets van Tarkovsky denken. Niet aan de reeds genoemde Stalker of Nostalghia, maar aan Het Offer (Offret). Ook een film in wereld die wel erg lijkt op de onze, maar daar toch net iets van een parallel universum suggereert.
Maar bovenal een poetische en soms nachtmerrie-achtige film die grote indruk maakt. Een unieke herschepping van een wereld zoals alleen hele grote regisseurs dat kunnen.
Een wereld waar ik graag nog vaker in wil verdwijnen.
Meesterwerk.
4) The Banishment
5) Watchmen
6) The Baader Meinhof Komplex
7) After Life
8) Lat Den Ratta Komma In
9) Naissance Des Pieuvres
10) Kaidan (2007)